Breaking News
תמ"א 38 ומס שבח

את כחלון נבדוק רק ב-2017

הבטחותיו של שר האוצר, משה כחלון, להוריד את מחירי הדיור אינם תהליך קצר. תכניות האוצר יתכן שיניבו תוצאות בעוד שנה.

דו"ח מכון טאוב שפורסם באחרונה ועסק בתחום הדיור הציג ירידה חדה בשיעור הזוגות הצעירים שגרים בדירה בבעלותם. בעוד שב-2004 היה שיעור אזרחי ישראל בגילאי 25 עד 34 שגרו בדירה בבעלותם 54% הרי שבשנת 2014 עמד היקף המתגוררים בדירות בבעלותם על 39% בלבד. הסיבה המרכזית לנתון הוא עליה ריאלית של כ-70% במחירי הדירות מ-2008 כאשר במקביל "השכר הריאלי לא עלה במשך 15 שנה לפחות" נכתב בדו"ח טאוב. כדי להמחיש עוד יותר את בעיות הדיור מציינים אנשי מרכז טאוב את הגידול שנרשם בקרב נשואים ורווקים שנשארו לגור בבתי הוריהם. ב-2005 26% מהרווקים בגילאי 29-34 ו-2% מהנשואים נשארו לחיות בבית ההורים הרי שב-2015 31% מהרווקים ו-4% מהנשואים המשיכו במגורים אצל ההורים. דו"ח טאוב מסתדר מול הנתונים הכלכליים – עליה חדה ריאלית במחיר הדירות מול אי עליה ריאלית בשכר שמגביל קונים ביכולתם לקחת משכנתאות לרכישת דירות. צרפו לכך את הביקוש הקבוע השנתי לדיור שנע סביב כ-50,000 דירות ואת המחסור שנצבר בשנים האחרונות במלאי הדירות של כ-100,000 דירות והנה סיבה מרכזית לעליה הריאלית במחירים.

דירות הפכו לאפיק השקעה אלטרנטיבי בגלל ריבית אפסית שאינה מניבה רווחים לבעלי פיקדונות או בשל חוסר רצון לקחת סיכונים בהשקעות כניירות ערך. כאשר דירה מניבה 4% שכ"ד שנתי ולעיתים יותר, כמות הדירות עבור הרווקים והנשואים, קטנה או התייקרה בשיעור חד. בדצמבר 2015 חברת "מעלות" מנתה מספר סיבות למחסור בדירות – "הביקוש הדינמי תומך בשוק הדיור, מחסור בהיצע צפוי להגביל את הלחצים לירידת מחירי הדירות, תכניות ממשלתיות מגדילות את אי הוודאות בשוק הדיור, האצה בצמיחה הכלכלית ועלייה באינפלציה עשויות להגדיל את עלויות המשכנתא" וסיבות נוספות.

שר האוצר משה כחלון ואנשיו שהחלו לפני כשנה לטפל בבעיות הדיור יצרו מערך ציפיות גדול להוזלה משמעותית מהירה במחירי הדירות וכגודל הציפיות כך צמחה הביקורת והאכזבה. במאי 2015 בתחילת כהונתו הבטיח כחלון להוריד את מחירי הדיור – מאז עלו הדירות בכ-7% למרות שניתנו יותר אישורי בניה ונפתחו מבצעים של מחיר למשתכן ודומים שמטרתם ברורה – להוזיל את מחירי הדירות. מי שציפה שכחלון יצליח לעשות ולו חלק ממהפכת הסלולר לשוק הדיור לא השכיל להבין שמדובר בשתי זירות כלכליות שונות לחלוטין.

כחלון פועל בעצם לטווח ארוך של שנתיים – שלוש בהינתן המצב שיכהן בתפקידו מלוא התקופה של ארבע שנים. האוצר נכשל לעיתים בפליטת הבטחות תמוהות לפיהן הוא נחוש בהוזלת הדיור כבר בחודשים הקרובים לאור שלל אישורי הבניה שניתנו ואלה שיתקבלו ואמורים להשפיע פסיכולוגית על המתנות הביקושים לדירות. מבחן התוצאה של האוצר אינו בשנת 2016 גם אם לקראת סוף השנה מדד מחירי הדיור לא יעלה או אף ירד בשברירי אחוז. האוצר יבחן על ידי הציבור מאמצע 2017 שבה נקווה לא רק שעליות המחירים תיבלם לחלוטין אלא תסתמן מגמת ירידה קבועה של מחצית השנה במחירים לאחר שעודף הביקוש יסופק ומכלול תכניות האוצר לבינוי יפעלו בשטח וירגיעו את הקונים. עבור הצעירים והנשואים שגרים עם ההורים, למען חברה בריאה ללא פערי דיור עצומים, צריך לקוות שדו"ח טאוב בעוד שנתיים יצביע על שיפור בתחום הדיור וזו תהיה הצלחה עבור שר האוצר.

חדשות יומיות | מזג האויר בישראל
רכישת תבניות איכותיות | רכישת דומיינים בזול | וובסל קידום שיווק פירסום באינטרנטפתרונות דיגיטל | קידום אתרים פיתוח אתרים |הקמת אתרים | פוסטרים | ליטוגרפיות | תמונות קנבס | צלם אדריכלות | מודעות שכדאי לראות | ספריית עסקים מקודמים | קידום אורגני בגוגל

About אבי ביצור, ד"ר

ד"ר אבי ביצור, נושא בתפקידים רבים ובכירים במשק הישראלי, הוא מומחה להגנת העורף, המנכ"ל הראשון של המשרד לענייני גמלאים, ראש המגמה לביטחון והגנת העורף במכללה האקדמית בית ברל, חבר הנהלת תאטרון האידישפיל, חבר הנהלת מילב״ת, חבר הנהלת אגודת חוקרי יחסי צבא-חברה בישראל, ראש ההתמחות לגרונטולוגיה יישומית בבית הספר למקצועות הבריאות ומרצה בכיר במל״א ובמרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה, יו״ר הוועדה למחקרים אקדמיים בנושא זקנה של המשרד לשיוויון חברתי בממשלה, לשעבר מנכ"ל משרד הגמלאים ודירקטור בחברות וגרונטולוג, איש אקדמיה ומרצה בכיר Phd Avi Bitzur - Head of Practical Gerontology - Or Yehuda academic colleuge

Check Also

חלונות ממוגנים

חלונות ממוגנים – הבחירה שלכם להגנה שלמה

כשאתם נעים באזורי מתיחות ואש תחשבו על זה לרגע, אתם נוסעים בדרכים עקלקלות שיש בהן …

ציפוי חלונות

ציפוי חלונות

במבנים רבים בארץ, בעיקר באזורי לחימה, נעשה ציפוי חלונות, על מנת להציל חיים. ציפוי חלונות …