Breaking News
היכרויות למאיון העליון

אוטיזם ונכות – להשלים את החקיקה והסיוע

"ההורים העייפים בעולם" הם ההורים של ילדים אוטיסטים. הדאגה, חוסר המנוחה, החשש מהעתיד פוגעים במשפחות. הסדרת הנושא בתקציב נוסף הוא משימה לאומית חברתית.

ועדת השרים לחקיקה אישרה לפי כחודש את הצעת החוק של ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), בתמיכת שר הרווחה חיים כץ, להעניק פטור ממס לילדים נכים. בעבר ילדים שזכאים לקצבת ילד נכה אינם נבחנים לפי אותם קריטריונים כמו בוגרים ואינם זכאים להטבה במס. גילוי נאות – בני יקירי, גיא, אוטיסט ונכה ב-100%. פקודת מס הכנסה מעניקה לעיוור או לנכה פטור ממס רק על פי אחוזי נכות רפואית. בעניין ילדים עד גיל 18 קביעת הזכאות לקצבת ילד נכה נעשית על סמך רשימת ליקויים המפורטת בתקנות הביטוח הלאומי ולא על פי אחוזי נכות רפואיים כמו באוכלוסיית הבוגרים. הקצבה של בני מסתכמת ב-2400 שקל לחודש כאשר המעון בו הוא חי (2000 שקל לחודש) והימים בהם הוא בחיק המשפחה עולים פי שלושה מהקצבה. את הפטור או ההקלה במס, בשיעור שתקבע ועדת מומחים מקצועית, צריכה הייתה הממשלה להעניק להורים של הילד הנכה שהוצאותיהם גדולות בכמה מונים מהקצבה. לעיתים חלק ניכר מזמנם מוקדש לטיפול ועזרה בבנם דבר שמשליך ופוגע ביכולת השתכרותם. חשוב לזכור שילד נכה משפיע על כלל המשפחה כיוון שברצון להקל המשפחות מוציאות באופן טבעי יותר כסף עליו מחלקו היחסי בתא המשפחתי. במהלך השנים נתקלתי פעמים רבות במשפחות שנקלעו לקשיים כספיים בשל הוצאות כספיות כבדות עבור ילדיהם הנכים.

משפחות נקלעו לקשיים כספיים – ההורים מודאגים ועייפים

המוסד לביטוח לאומי מסביר באתרו: "הביטוח הלאומי מכיר בעומס הטיפולי הכרוך בגידולו של ילד נכה עם ליקוי קשה והוא משתתף בהוצאות הכספיות של המשפחה…הגמלה לילד נכה משולמת מגיל 91 ימים עד מלאת לו 18 שנים, בהתאם לליקוי שיש לו ובהתאם למידת התלות שלו בזולת". קצבת הנכות בסך 2400 שקל משולמת גם מעבר לגיל 18 אלא שאז צרכי הנער שהופך למבוגר גדלים והקצבה קטנה לצרכיו. חשוב לזכור, בהתבסס על מחקר שפורסם ב-2014 על ידי ד"ר רענן רז מאוניברסיטת הרווארד, ד"ר חגי לוין חוקר בהדסה ובאוניברסיטה העברית, אופיר פינטו מהמוסד לביטוח לאומי, כי בשנים 1992-2009 עלה פי 10 מספר האוטיסטים בישראל. ב-1992 אחד מכל 2000 ילדים אובחן כאוטיסט ואילו ב-2009 עמד שיעור המאובחנים על אחד מכל 203 ילדים – עליה של פי 10. אריאנה מלמד כינתה את ההורים של האוטיסטים – "ההורים העייפים בעולם". מלמד, שמכירה את הבעיה מקרוב, כתבה על "הדאגה שאין לה שיעור ואין בה לוחות זמנים ואין ממנה מנוחה, מפני שהילד לא יכול כלל לדאוג לעצמו, ועל החרדה הקיומית לכסף שהולך ואוזל מתוך רצון לתת לילד את הטוב ביותר". קיימת גם חרדה אצל ההורים מה יקרה לילד אם ילכו לעולמם לפניו.

אוטיזם הוא מצב התפתחותי – נוירולוגי המשפיע על שני תחומים עיקריים ביכולתו של הילד: תקשורת חברתית עם הסביבה, התנהגות ותחומי עניין חזרתיים ומצומצמים. אנשים על הספקטרום האוטיסטי מתקשים ליזום קשר חברתי והם נוטים לדבוק בשגרה קבועה אחרת מתעוררות אצלם תגובות קשות. אוטיזם היא הפרעה נוירו ביולוגית הנמשכת לאורך כל החיים ללא תרופה. הגורם המרכזי לאוטיזם הוא שינויים בהתפתחות המוח גם בגלל גורמים גנטיים וסביבתיים. הצעת חוק העוסקת בקידום, שיקום ושילוב אוטיסטים בקהילה עברה בכנסת השנה בקריאה טרומית אך עד שתושלם כחוק יחלוף זמן רב. משרד הרווחה צריך למצוא תקציב נוסף לתמיכה במשפחות קשות יום המתמודדות עם ילדים אוטיסטים ונכים בין שהם במעון טיפולי או שהם מטופלים בבית. מדובר במשימה חברתית – כלכלית חשובה שהגיע הזמן להתייחס אליה כבעיה לאומית ולא לחפש פתרונות באמצעות חקיקה חלקית שאינה נותנת פתרון כולל.

חדשות יומיות | מזג האויר בישראל
רכישת תבניות איכותיות | רכישת דומיינים בזול | וובסל קידום שיווק פירסום באינטרנטפתרונות דיגיטל | קידום אתרים פיתוח אתרים |הקמת אתרים | פוסטרים | ליטוגרפיות | תמונות קנבס | צלם אדריכלות | מודעות שכדאי לראות | ספריית עסקים מקודמים | קידום אורגני בגוגל

About אבי ביצור, ד"ר

ד"ר אבי ביצור, נושא בתפקידים רבים ובכירים במשק הישראלי, הוא מומחה להגנת העורף, המנכ"ל הראשון של המשרד לענייני גמלאים, ראש המגמה לביטחון והגנת העורף במכללה האקדמית בית ברל, חבר הנהלת תאטרון האידישפיל, חבר הנהלת מילב״ת, חבר הנהלת אגודת חוקרי יחסי צבא-חברה בישראל, ראש ההתמחות לגרונטולוגיה יישומית בבית הספר למקצועות הבריאות ומרצה בכיר במל״א ובמרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה, יו״ר הוועדה למחקרים אקדמיים בנושא זקנה של המשרד לשיוויון חברתי בממשלה, לשעבר מנכ"ל משרד הגמלאים ודירקטור בחברות וגרונטולוג, איש אקדמיה ומרצה בכיר Phd Avi Bitzur - Head of Practical Gerontology - Or Yehuda academic colleuge

Check Also

נוטריון באנגלית

הלוביסטים ניצחו קשישים סיעודיים

עד כמה כוחם של הלוביסטים בכנסת חזק למדו לאחרונה 42 אלף קשישים סיעודיים קלים. עד …

ניצולי השואה- פחות הבטחות סרק יותר מעשים

דו"ח הרשות לזכויות לניצולי שואה במשרד האוצר לשנת 2017 שפורסם לפני כשבוע מעורר שאלות קשות …