Breaking News

גם לבעלי מוגבלויות מגיעה דירה

סוגיית המשכנתאות לבעלי מוגבלויות עלתה בכנסת כבר לפני כחמש שנים בשל מצוקת המשפחות. אחת הבעיות שהעלו הבנקים היתה ההכנסה החודשית הנמוכה – הבנקים לא הכירו בקצבאות נכות כהכנסה חודשית.

רשות שוק ההון, הבנקים וחברות הביטוח גיבשו מתווה שיאפשר לבעלי מוגבלויות ולבעלי צרכים מיוחדים לקבל משכנתא. המתווה גובש להצעת חוק, שאושרה בקריאה ראשונה בוועדת הכספים. אלפי בעלי מוגבלויות אינם עומדים בתנאי המחייב קבלת ביטוח חיים לצד המשכנתא. ביטוח החיים מכסה את סכום המשכנתא, אבל עד לאחרונה חברות הביטוח סירבו לבטח מוגבלים בגלל סיכון חיי המבוטח בשל מוגבלותו – והבנקים לא העניקו משכנתאות למוגבלים.

גילוי נאות, בני גיא מוגבל. לפי הפתרון שגיבשו המדינה והגופים הפיננסיים, חברות הביטוח יחויבו להציע ביטוח חיים ללא חיתום עם תקופת אכשרה של 30 חודשים, שרק לאחריה החברות יישאו בסיכון – ומבחינה סטטיסטית, יקטן הסיכון שנוטלות חברות הביטוח. במשך 30 החודשים הבנקים התחייבו לשאת בסיכון של המבוטח. הבנקים גם הסכימו כי הסכום של ביטוח החיים יהיה בגובה מחצית מההלוואה, בשונה ממשכנתאות רגילות שבה הכיסוי הביטוחי הוא בגובה סכום המשכנתא – ולא מחציתה.

ביטוח ללא חיתום יקר משמעותית (25%) מביטוח רגיל. לכן, לווה מוגבל ייגש למשרד השיכון ויקבל החזר בגובה הפער שנוצר בין ביטוח רגיל לביטוח ללא חיתום. המדינה תקים קרן של 5 מיליון שקל שמטרתה לסייע בהחזרים. המתווה יוגש בתוך זמן קצר לקריאות שנייה ושלישית בכנסת.

סוגיית המשכנתאות לבעלי מוגבלויות עלתה בכנסת כבר לפני כחמש שנים בשל מצוקת המשפחות. ח"כ קארין אלהרר השתדלה ב–2015 לקדם פתרון לבעיה הקשה הזאת, שנתקע במבוך בעיות. אחת הבעיות שהעלו הבנקים היתה ההכנסה החודשית הנמוכה של בעלי המוגבלויות – מכיוון שאצל חלקם מדובר בהכנסה קטנה או בקצבת ביטוח לאומי, הבנקים לא הכירו בקצבאות נכות כהכנסה חודשית.

חוסר ההכרה נבע גם מהחשש שעיקול קצבת נכות לא יתקבל באופן ראוי בהיבט ציבורי. עיקול קצבה הוא גם בעיה משפטית – הרי מקבל הקצבה אמור לחיות ממנה. לצורך פתרון אפשרי, עלתה האפשרות שאדם כמוני יהיה ערב לבנו, מכיוון שאני מקבל שכר קבוע. גם פתרון זה נתקל בקשיים – כמו גיל ההורים ומימון מחייתם בעתיד, אם יצטרכו לממש את השעבוד.

קשיים נוספים שעלו נגעו למיחזור המשכנתא – פעולה שרבים מבצעים כדי לחסוך בהחזרים. בעלי מוגבלויות שהצליחו במאמץ יוצא דופן לקבל משכנתא, התקשו במיחזור – בעיקר בגלל הצורך לבצע שינוי נוסף גם בביטוח החיים.

"הזכות לדיור היא זכות בסיסית, גם של נכים" אמר יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני. לאחר המאבקים הקשים שניהלו הנכים, הציבור מודע ומבין יותר את הבעיות שלהם. חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות 1995 נחקק במטרה לשלב את המוגבלים במרקם החיים הרגיל בישראל. שילוב כזה מחייב דיור מתאים, כולל רכישתו – דבר שמאז החקיקה, אחרי 20 שנה, עשוי רק עכשיו להיפתר.

הדו"חות שמפרסמת מעת לעת נציבות שוויון לאנשים עם מוגבלות רק מדגישים כי הפערים בשילוב במרקם החיים האזרחי עדיין גדולים. פערים שהם פצע פתוח בקרב בני המשפחה וטורדים את חיינו כבר שנים. חשוב להקל על בעלי המוגבלויות ומשפחותיהם. האפשרות למשכנתאות היא צעד בכיוון הנכון.

ד"ר ביצור הוא אב לבן מוגבל, ומרצה בכיר במרכז ללימודים אקדמיים־מל"א

חדשות יומיות | מזג האויר בישראל
רכישת תבניות איכותיות | רכישת דומיינים בזול | וובסל קידום שיווק פירסום באינטרנטפתרונות דיגיטל | קידום אתרים פיתוח אתרים |הקמת אתרים | פוסטרים | ליטוגרפיות | תמונות קנבס | צלם אדריכלות | מודעות שכדאי לראות | ספריית עסקים מקודמים | קידום אורגני בגוגל

About אבי ביצור, ד"ר

ד"ר אבי ביצור, נושא בתפקידים רבים ובכירים במשק הישראלי, הוא מומחה להגנת העורף, המנכ"ל הראשון של המשרד לענייני גמלאים, ראש המגמה לביטחון והגנת העורף במכללה האקדמית בית ברל, חבר הנהלת תאטרון האידישפיל, חבר הנהלת מילב״ת, חבר הנהלת אגודת חוקרי יחסי צבא-חברה בישראל, ראש ההתמחות לגרונטולוגיה יישומית בבית הספר למקצועות הבריאות ומרצה בכיר במל״א ובמרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה, יו״ר הוועדה למחקרים אקדמיים בנושא זקנה של המשרד לשיוויון חברתי בממשלה, לשעבר מנכ"ל משרד הגמלאים ודירקטור בחברות וגרונטולוג, איש אקדמיה ומרצה בכיר Phd Avi Bitzur - Head of Practical Gerontology - Or Yehuda academic colleuge

Check Also

שיפוץ משאבות ביוב

שיפוץ משאבות ביוב

רגע לפני שנסביר אודות שיפוץ משאבות ביוב, נעצור להסביר במה בדיוק מדובר, כאשר פה נמצא …

איטום מאגרי מים

החלפת מיכלים עבור אוגרי מים

יש לא מעט צרכים עבורם עושים שימוש במכלי מים, כאשר עבור לא מעט סיטואציות המכלים …