Breaking News

הממזרים שינו את הכללים

הממזרים שינו את הכללים

גינגי פרידמן

כלל יסוד בתורת המותגים  קובע שהמותג אין לו קיום אלא בראשו ובלבו של הצרכן. אחת ההתפתחויות המשמעותיות ביותר באבולוציה של המותגים התרחשה  לפני כעשרים  שנה כאשר הצרכנים מימשו את בעלותם  על המותג קוקה קולה. זה קרה כאשר הנהלת קוקה קולה החליטה להמתיק את המשקה שלה (כתשובה לפפסי) ויצאה לשוק עם ניו קוקה קולה. המחאה הציבורית הרחבה שקמה בקרב הצרכנים בארה"ב שלא אהבו את הפגיעה במונומנט הלאומי שלהם אנסה את הנהלת החברה להודות בטעותה ולחזור בה מצעדה הנמהר ולהשיב לשוק את קלאסיק קוקה קולה. כל זה  התרחש הרבה לפני המצאת האינטרנט והרשתות החברתיות. מאז התפתחות הרשתות החברתיות שליטת הצרכנים במותגים הפכה להיות מוחלטת. הפייסבוק  , כשם כולל לרשתות החברתיות, אפשר לצרכנים להתארגן במהירות ולסחוף את כולם למעשה משותף בכל עת שארגון או חברה או ממשלה פועלים בניגוד לרצון הכלל. דוגמית טעימה  קיבלנו לפני שנתיים במחאת הקוטג'. תנובה למדה על בשרה שאיננה יכולה להעלות את מחירי המותגים שלה כרצונה ונאלצה לסגת מהעלאת המחיר השרירותית ואף לספוג ירידה תלולה במכירות.

כיום, כל מי שעוסק בשיווק יודע שהמותג שייך לצרכנים והיצרן חייב להתחשב בהם ולהיענות לדרישותיהם ולציפיותיהם אותם הם מביעים ללא כחל וסרק ברשתות החברתיות. זאת גם הסיבה שהחברות המתוחכמות משתמשות בשירותיהן של חברות ניטור וניתוח הפעילויות ברשתות החברתיות , כגון : באזילה ואחרות כדי להיות עם היד על הדופק ולהבין לאן נושבת רוח הצרכנים ולפעול בהתאם.

אבל מסתבר שבאופן מפתיע כללים אלה של תורת השיווק החדשה לא היו ידועים לגב' רקפת רוסק עמינח, מנכ"ל בנק לאומי.

הגב' עמינח היא כנראה סוג של עילוי בעולם הבנקאות. להגיע למשרת מנכ"ל הבנק עוד טרם שמלאו לך 40 שנה זה איננו עניין של מה בכך. אלא שהיא כנראה איננה מצויה ברזי השיווק בן ימינו שאם לא כן לא היתה נופלת למלכודת אליה נפלה בטיפולה בחוב של נוחי דנקנר.

בתמימותה היא הגיעה עם דנקנר להסדר חוב שבמסגרתו היא מחלה לו על חלק מהחוב בגובה 150 מיליון ₪ מתוך כוונה להציל את מה שעוד ניתן. היא החליטה על ההסדר הזה כמו בנקאית טובה ששיקולי הרווח וההפסד של הבנק עומדים לנגד עיניה. מה שהיא לא לקחה בחשבון זה את העובדה הטריוויאלית לכאורה שחרף מעמדה כמנכ"ל הבנק היא איננה יכולה לעשות בו כבתוך שלה. כי הבנק לא שייך לה. הוא שייך לציבור בכלל ולציבור לקוחותיה בפרט.

כבנקאית מיומנת היא ידעה לעשות את כל השיקולים הפיננסיים והתעלמה לחלוטין מההשלכות הצפויות לצעד זה בדעת הציבור והיא עוד לא למדה שלציבור יש יותר כוח מכפי שהיה  נדמה לה.

לו היתה אשת שיווק או לחילופין אם היתה מסתייעת ביועץ שיווקי, טרם קבלת ההחלטה, היתה יודעת שאין סיכוי שצעד שכזה יעבור בשקט. מכל הסקרים שהבנק עורך דרך שגרה עליה לדעת שדעתו של הציבור איננה נוחה מהתנהלות הבנקים בכלל ומעריצותם קשוחת הלב כלפי החייבים הקטנים  לעומת גישתם הסלחנית כלפי החייבים הגדולים. היא היתה חייבת לדעת שהציבור הרחב מאס בטייקונים הממונפים עד  צוואר שאינם מכבדים את חובותיהם למלוויהם, שחייבים מיליוני שקלים לבנקים שגם הם ממהרים למחול להם על חובותיהם.

היה עליה לדעת ובמקרה שלא, מישהו היה חייב להזהיר אותה מפני המחאה הציבורית  שתקום  בעקבות ההסדר המקומם שלה עם דנקנר.

כיוון שהיא לא ידעה ואיש לא הזהיר אותה היא בוודאי הופתעה קשות כאשר מחאת המונים סחפה את הפייסבוק בקריאה ללקוחות הבנק לנתק את קשריהם עם הבנק למקרה שההסדר לא יבוטל.

הממזרים שינו את הכללים ואיש לא טרח להגיד לי, היא בוודאי פלטה בבהלה לנוכח המחאה ומיהרה להקפיא את ההסדר ולמחרת כבר הודיעה על ביטולו.  וטוב שכך. יש לומר לזכותה שהיא לפחות לומדת מהר ומגיבה מהר.

אם היתה שואלת אותי (והיא לא) לפני המעשה הייתי מייעץ לה להשתמש בפייסבוק לטובתה. הייתי מייעץ לה לשתף את הציבור בממערכת  שיקוליה ולבקש את עצתם לפני ההחלטה על ההסדר וכך היתה מגייסת לטובתה את חוכמת ההמונים והופכת אותם ליועצים מעורבים מצד אחד ומאידך היתה  מציגה את עצמה כנציגתם האותנטית  ושליחתם הנאמנה של לקוחותיה. במקום לצאת מוכה וחבולה היתה יוצאת גיבורה.

בהסתמך על כישוריה יוצאי הדופן אני מניח שהיא למדה את השיעור ותדע להפיק את הלקחים המתבקשים.

הכותב הוא מנכ"ל  ADMAN החברה למשאבי אנוש לענפי הפרסום, השיווק והתקשורת

פורסם באייס ב-21.4.13

 

 

 שלח מאמר
חדשות יומיות | מזג האויר בישראל
רכישת תבניות איכותיות | רכישת דומיינים בזול | וובסל קידום שיווק פירסום באינטרנטפתרונות דיגיטל | קידום אתרים פיתוח אתרים |הקמת אתרים | פוסטרים | ליטוגרפיות | תמונות קנבס | צלם אדריכלות | מודעות שכדאי לראות | ספריית עסקים מקודמים | קידום אורגני בגוגל

About גינגי פרידמן

גינגי פרידמן נמנה עם האבות המייסדים של הפרסום המודרני בארץ. הישראלי הראשון שלמד פרסום באקדמיה (Watford College) הקים את משרד הפרסום ADMARK בשנת 1976. המשרד היה אחראי לפריצות דרך חשובות בענף ונחשב למשרד ייחודי ומשפיע. בשנת 2001 הקים את חברת ההשמה ADMAN המתמחה בענפי הפרסום, השיווק והתקשורת. כמו כן, הוא מרצה מבוקש במכללות ובגופים וארגונים שונים. משמש כיועץ לחברות ולפרטיים. הגיש את תכנית הראיונות "שיחות מהביצה" ובעל טורים בדה מרקר, YNET, אותות, ICE ומזבלה. גינגי כתב 5 רומנים ו-2 ספרי הגיגים פילוסופיים על השפה העברית.

Check Also

צילום ברוריה אלעד

המזרחן תושב חיפה אל"מ (מיל.) ד"ר משה אלעד פרסם השבוע את הספר סוגיות הליבה בסכסוך הישראלי – פלסטיני

הישג לספרו של המזרחן החיפאי אל"מ (מיל.) ד"ר משה אלעד אודות סוגיות הליבה בסכסוך הישראלי  …

היומן שנכתב על-ידי יוסף דעדוש במחנה הריכוז ג'אדו התגלה שנים רבות לאחר מותו ונמסר בטקס מרגש ל"יד ושם"

ביום השואה הבינלאומי: יומן גנוז ממחנה ריכוז בלוב נמסר ל"יד ושם" היומן שנכתב על-ידי יוסף …