Breaking News

אפשר גם אחרת

אפשר גם אחרת
גינגי פרידמן
תריסר שנים אני כותב טורים ועוד אף פעם לא כתבתי טור המשך .
הפעם אני רוצה לחרוג ממנהגי ולכתוב ,לראשונה, פרק ב' לטור שכתבתי על המכרז של שירותי בריאות כללית. טור זה עורר גל של תגובות שהתפרשו על פני כל גווני הקשת. חלקם מצאו את מקומותיהם בטוקבקים ורובם בפניות ישירות בטלפון ובפייסבוק. חלקם ביקשו לחזק את ידיי ולברך אותי על הדברים הנכוחים ורובם חלקו עלי. עיקר הטענות שהופנו כלפיי היו שמי שרוצה להצליח ולהשיג לקוחות חדשים חייב לשחק את המשחק שכלליו נקבעים על ידי עושי השוק, כלומר: המפרסמים. ולפרסומאים אין אלא להרכין ראש , לקבל עליהם את הדין ולמלא את תפקידם. תפקיד הסמרטוט.
כיוון שידוע לי שרוב עמיתיי , לשעבר, חושבים כך ונוהגים בהתאם, הייתי רוצה לשתף את ששת קוראיי הנאמנים, בניסיוני האישי, כדי להוכיח שאפשר גם אחרת ושאני לא רק נאה דורש אלא גם נאה קיימתי.
כששבתי ארצה מלימודיי בלונדון, בתחילת שנות ה-70 עבדתי מספר שנים כתקציבאי בכיר, במשרד פרסום נחשב. זאת הייתה חוויה מכוננת עבורי. הלקוחות של המשרד היו מקולקלים עד חורמה. בעל המשרד היה עושה דבריהם הכנוע של לקוחותיו. כל מה שדרשו -קיבלו. לטוב ולרע. יושרה מקצועית הייתה צירוף מילים בלתי מוכר עבורו, העיקר שהלקוחות יהיו מרוצים. הוא היה מעניק הנחות על פי דרישה, רץ לכל מכרז, מלקק ומתדפק על כל דלת. על ההנחות המפליגות ושירותי החינם שפיזר הוא פיצה את עצמו בדרכים אחרות. בלית ברירה.
כשבגיל 28 עזבתי את משרתי המפנקת כדי להקים את המשרד שלי ידעתי בדיוק מה לא אעשה. כל מה שראיתי ולמדתי באותו משרד עשיתי הפוך. הייתי הפרסומאי הראשון שהחתים את לקוחותיו על הסכם התקשרות. (היום זה טריוויאלי, בימים ההם איש לא האמין שמישהו יחתום לי) מעולם לא השתתפתי במכרזים. לא היה לי לקוח אחד שקיבל ממני פירור הנחה. תמיד טענתי שעוד לא נולד הלקוח שיעשה ממני גנב. תנאי התשלום היו כפופים לתנאי התשלום למדיה. פשוט.
מכל לקוח שחשב שהוא יודע טוב ממני פרסום הייתי נפרד בידידות. (המוניטין שלי היו : אלוף הארץ בגירוש קליינטים) הייתי אומר להם: לכו חפשו לכם פרסומאי שיודע פרסום טוב מכם. לכל לקוח שבאופן קבוע לא היה עומד בתנאי התשלום הייתי מראה את הדלת. (היה לי הסכם ג'נטלמני עם הבנק שלי שאני לא מממן את לקוחותיי והוא לא עושה להם פרסום).
נכון , למדיניות הזאת היה מחיר. לא הייתי בעשירייה הראשונה. אבל התמורה הייתה שווה אלף מונים. נהניתי מעבודתי, הייתי ישר עם לקוחותיי, הייתי נאמן לדרכי ולקוחותיי קיבלו יותר מתמורה מלאה לכספם. הרבה יותר. ולא תאמינו אבל בהפוך על הפוך דרכי זו הביאה לי לקוחות שפנו אלי ביוזמתם וראו לעצמם כבוד גדול כש"הסכמתי" לשרת אותם.
אין לי ספק שאם פרסומאים נוספים היו נוהגים כמוני, היינו מצליחים להתוות דרך ולקבוע סטנדרטים של מקצועיות, יושרה וכבוד בענף כולו. לצערי, נותרתי בודד בשדה המערכה ולכן גם חסר השפעה.
אני מאמין באמונה שלמה שאף פעם לא מאוחר מדי ולכן אני ממשיך לכתוב. אני מקווה ומאמין שאף על פי שיתמהמה בוא יבוא היום המיוחל בו הפרסומאים יקומו ויאמרו "לא עוד".
ועוד משהו. למען הסר ספק, ברור לי שלא ניתן לבטל כליל את נוהג המכרזים. ישנם גופים ממשלתיים, ממלכתיים וציבוריים המחויבים על פי חוק או תקנות לקיים מכרזים אבל תפקידו של איגוד הפרסומאים הוא להסדיר את נושא המכרזים בתקנון ברור שיאסור על משרדי הפרסום ליטול חלק במכרזים של יותר משלושה משתתפים ושיאסור להשתתף במכרזים בהם מקיים המכרז לא מתחייב לשלם סכום סביר לכיסוי הוצאותיהם של המשתתפים שלא זכו.
כמו כן, ברור שלא ניתן להגביל את גובה ההנחות שמשרדי הפרסום רוצים להעניק ללקוחותיהם אבל ניתן לקבוע רף תחתון שמתחתיו אין לרדת. בדיוק כמו שנקבע שכר מינימום לעובדים.
זהו התפקיד הראשון במעלה של האיגוד לפרסום: לשמור, להגן ולטפח את כבוד המקצוע והעוסקים בו. חבל שראשי איגוד הפרסומאים, לדורותיהם, לא הבינו זאת.
לאחרונה נבחר יו"ר חדש, צעיר ונמרץ לעמוד בראש האיגוד לפרסום, מי יודע, אולי הוא יטול עליו את המשימה.

הכותב הוא מנכ"ל ADMAN החברה למשאבי אנוש לענפי הפרסום, השיווק והתקשורת

פורסם באייס ב-16.4.14

חדשות יומיות | מזג האויר בישראל
רכישת תבניות איכותיות | רכישת דומיינים בזול | וובסל קידום שיווק פירסום באינטרנטפתרונות דיגיטל | קידום אתרים פיתוח אתרים |הקמת אתרים | פוסטרים | ליטוגרפיות | תמונות קנבס | צלם אדריכלות | מודעות שכדאי לראות | ספריית עסקים מקודמים | קידום אורגני בגוגל

About גינגי פרידמן

גינגי פרידמן נמנה עם האבות המייסדים של הפרסום המודרני בארץ. הישראלי הראשון שלמד פרסום באקדמיה (Watford College) הקים את משרד הפרסום ADMARK בשנת 1976. המשרד היה אחראי לפריצות דרך חשובות בענף ונחשב למשרד ייחודי ומשפיע. בשנת 2001 הקים את חברת ההשמה ADMAN המתמחה בענפי הפרסום, השיווק והתקשורת. כמו כן, הוא מרצה מבוקש במכללות ובגופים וארגונים שונים. משמש כיועץ לחברות ולפרטיים. הגיש את תכנית הראיונות "שיחות מהביצה" ובעל טורים בדה מרקר, YNET, אותות, ICE ומזבלה. גינגי כתב 5 רומנים ו-2 ספרי הגיגים פילוסופיים על השפה העברית.

Check Also

צילום ברוריה אלעד

המזרחן תושב חיפה אל"מ (מיל.) ד"ר משה אלעד פרסם השבוע את הספר סוגיות הליבה בסכסוך הישראלי – פלסטיני

הישג לספרו של המזרחן החיפאי אל"מ (מיל.) ד"ר משה אלעד אודות סוגיות הליבה בסכסוך הישראלי  …

היומן שנכתב על-ידי יוסף דעדוש במחנה הריכוז ג'אדו התגלה שנים רבות לאחר מותו ונמסר בטקס מרגש ל"יד ושם"

ביום השואה הבינלאומי: יומן גנוז ממחנה ריכוז בלוב נמסר ל"יד ושם" היומן שנכתב על-ידי יוסף …