Breaking News

כולם מושחתים, כולם.

גינגי פרידמן

למחרת הפריימריס במפלגת המחנה הציוני, שמעתי ברדיו את ח"כ סתיו שפיר נשאלת ע"י המגישה (בעוונותיי אינני זוכר את שמה ועמה הסליחה) האם היא כבר שלחה פרחים לניסן סלומיאנסקי, שהרי לא מעט בזכותו, זכתה במקום הגבוה כל כך ברשימה וסתיו בעדינותה, הלא אופיינית, השיבה שמלחמתה לא היתה נגד סלומיאנסקי כי אם נגד ביזת כספי הציבור בוועדת הכספים. ביזה המבוצעת ברשות ובסמכות אך במחשכים וללא שקיפות. בזייפנות ובעצימת עיניים. מיד לאחר מכן רואיין ח"כ סלומיאנסקי שהתבקש להגיב על דברי ח"כ שפיר ולהלן דברי תשובתו " היא פשוט איננה מבינה איך הדברים עובדים. הרי לא יעלה על הדעת שכולם מושחתים. זה הגיוני?"

שמעתי ולא האמנתי למשמע אוזניי. איפה הוא חי האיש הזה? "כן, מר סלומיאנסקי כולם מושחתים" טוב ,אולי חוץ ממספר צדיקים ( פחות מל"ו. הרבה פחות) צריך פשוט לקרוא עיתון או לצפות במהדורות החדשות בטלוויזיה. בכלא ישבו ויושבים נשיא המדינה, שרים , חברי כנסת, ראשי ערים, יו"ר בנק ואישי ציבור רמי מעלה. בבתי המשפט מתגוללים ראש ממשלה לשעבר, ראש התאגיד הגדול במדינה לשעבר, ראשי ערים וראשי מועצות מקומיות. בחדרי החקירות של המשטרה נחקרים שרים לשעבר , סגנית שר לשעבר, ראשי מועצות מקומיות, ראשי עיריות וראשי תאגידים ציבוריים . ומי שלא שם היום עוד יגיעו לשם מחר, הם רק לא יודעים את זה עדיין. כל מי שעיניו בראשו או קורא את הפוסטים של אלדד יניב, יודע שכולם מושחתים . ההבדל היחיד הוא בין אלה שכבר נתפסו לבין אלה שטרם נתפסו , אם בגלל רחמנותו ורפיסותו של היועץ המשפטי לממשלה(ראה ביביתורס ,ליברמן וברק) או פשוט בגלל שהמשטרה טרם הגיעה אליהם. כל מי שלא בוחר להתעלם מהמציאות חייב לשאול את עצמו כיצד אנשי ציבור שבכל הקריירה שלהם השתכרו שכר של עובד מדינה הגיעו לרכוש ולנכסים אליהם הגיעו. מאיפה נולדו להם בתי מידות, דירות יוקרה ושאר נכסים? מהמשכורת שלהם? מהדוד באמריקה? כל מי שאיננו תם חייב לשאול את עצמו איך ילדיהם הצעירים של אותם אנשי ציבור הגיעו למשרות המכניסות להם , פתאום, מיליוני שקלים ללא כל הלימות לכישוריהם האמיתיים, לגילם ולניסיונם?

הנחמה היחידה (נחמת שוטים, אמנם) היא שאין זו תופעה יחודית לנו. שחיתות היא תופעה אנושית. והיא איננה אופיינית רק למדינות עולם שלישי. השחיתות היא חלק מהחיים הציבוריים בארה"ב, אנגליה, צרפת, איטליה ובכל מדינה אחרת. אחרי הכל אנשים הם אנשים וטבע האדם חד הוא.

אני נזכר בחברי הטוב משה, הידוע בתיאבונו הבריא, שאמר לי פעם כשדיברנו בנושא. תאר לך שמעמידים אותך מול שולחן ערוך בשפע מטעמים ומעדנים מגרים ואומרים לך לא לגעת. אפילו לא כדי טעימה. לא תיגע?!

ונחזור אל ח"כ ניסן סלומיאנסקי שהיתמם שלא כולם מושחתים. אני מוכן, לצורך הדיון, לתת לו אשראי שהוא באמת ובתמים לא חושב שמעשיו בראש וועדת הכספים של הכנסת הם מעשי שחיתות וכל זאת למה? כי הוא חושב, כנראה , שרק כספים שהוא מעביר לכיסו הפרטי נחשבים לשחיתות אבל כספי ציבור המועברים, בחשאי, במסווה ובאין רואה, לצרכים מפלגתיים וסקטוריאליים אינם נופלים בקטגוריה הזאת. אז יש לי חדשות בשבילך, מר סלומיאנסקי: גם אריה דרעי חשב כך ושילם על כך ביוקר. ולא, אין הבדל בין גנבה לכיסך האישי לבין גנבה לכיס המפלגתי. גנבה היא גנבה היא גנבה. כך קבע בית המשפט.

לסיום, הרשו לי לשתף אתכם בסיפור קצר. בתחילת שנות ה-70 של המאה הקודמת נפל בחלקי לייעץ לח"כ שמואל תמיר שהיה אז ראש מפלגת המרכז החופשי. כך יצא לי להכיר את עוזרו הנמרץ, בחור צעיר בשם אהוד אולמרט. ירושלמי עם בלורית מתנופפת, במכנסי חאקי וסנדלים. אני זוכר שהוא בנה את עצמו כלוחם ללא חת, בשחיתות . חדור רוח קרב, אמונה יוקדת ולהט אמתי. אז מה קרה לו מאז? הוא התבגר.
השאלה שצריכה להישאל איננה האם כולם מושחתים (ברור שכן) ולא האם ניתן לבער את השחיתות (כנראה שלא) , אלא האם גם ח"כ סתיו שפיר תתבגר? עלינו לקוות שלא.

הכותב הוא מנכ"ל ADMAN החברה למשאבי אנוש לענפי הפרסום, השיווק והתקשורת

פרסם באייס ב-20.1.15

חדשות יומיות | מזג האויר בישראל
רכישת תבניות איכותיות | רכישת דומיינים בזול | וובסל קידום שיווק פירסום באינטרנטפתרונות דיגיטל | קידום אתרים פיתוח אתרים |הקמת אתרים | פוסטרים | ליטוגרפיות | תמונות קנבס | צלם אדריכלות | מודעות שכדאי לראות | ספריית עסקים מקודמים | קידום אורגני בגוגל

About גינגי פרידמן

גינגי פרידמן נמנה עם האבות המייסדים של הפרסום המודרני בארץ. הישראלי הראשון שלמד פרסום באקדמיה (Watford College) הקים את משרד הפרסום ADMARK בשנת 1976. המשרד היה אחראי לפריצות דרך חשובות בענף ונחשב למשרד ייחודי ומשפיע. בשנת 2001 הקים את חברת ההשמה ADMAN המתמחה בענפי הפרסום, השיווק והתקשורת. כמו כן, הוא מרצה מבוקש במכללות ובגופים וארגונים שונים. משמש כיועץ לחברות ולפרטיים. הגיש את תכנית הראיונות "שיחות מהביצה" ובעל טורים בדה מרקר, YNET, אותות, ICE ומזבלה. גינגי כתב 5 רומנים ו-2 ספרי הגיגים פילוסופיים על השפה העברית.

Check Also

צילום ברוריה אלעד

המזרחן תושב חיפה אל"מ (מיל.) ד"ר משה אלעד פרסם השבוע את הספר סוגיות הליבה בסכסוך הישראלי – פלסטיני

הישג לספרו של המזרחן החיפאי אל"מ (מיל.) ד"ר משה אלעד אודות סוגיות הליבה בסכסוך הישראלי  …

היומן שנכתב על-ידי יוסף דעדוש במחנה הריכוז ג'אדו התגלה שנים רבות לאחר מותו ונמסר בטקס מרגש ל"יד ושם"

ביום השואה הבינלאומי: יומן גנוז ממחנה ריכוז בלוב נמסר ל"יד ושם" היומן שנכתב על-ידי יוסף …