Breaking News

למה הכל משעמם כל כך?

בעבר, הלא כל כך רחוק, מערכות בחירות היו מוכרעות במידה רבה, בעזרת סיסמאות שידעו לחדד את המסר של המפלגות ולנעוץ אותו ישירות בלב הבוחרים. כדוגמת: "ישראל מחכה לרבין" האלמותית,

"ביבי טוב ליהודים" השערורייתית ו "ציפי או ביבי" המדויקת.

באותם זמנים הכוח להוביל את המערכה היה בידי הפרסומאים שהיו אחראים לגיבוש המסר האסטרטגי וגם לתרגומו לסיסמא בת שלוש מילים המציתה את האש, מוציאה את המצביעים מבתיהם בהמוניהם ומריצה אותם אל הקלפיות למלא אחר צו ליבם.

במערכת הבחירות הנוכחית, פחות מחודש ימים לפני הבחירות, עוד לא ראינו סיסמא אחת שהיא יותר מבינונית. כולן סתמיות וכולן אומרות את המסר כפי שהתווה אותו האסטרטג. מילה במילה. ללא שום ניצוץ יצירתי

שיהפוך את המסר לסיסמא בעלת עוצמה. זה כל ההבדל בין מסר אימפוטנטי לסיסמא פוטנטית. הסיסמא היחידה "הנכונה" , במערכה הנוכחית היא הסיסמא של הליכוד-ביתנו.

"ראש ממשלה חזק, מדינה חזקה". הסיסמא הזאת מדברת ישירות אל לב קהל מצביעי הימין הכמהים למנהיג חזק שיראה לעולם כולו ולכל שונאי ישראל באשר הם מאיפה משתין הדג. מנהיג חזק שיתחזק את הזקפה הלאומית ויגיד בקול רם מעל בימת האו"ם "תקפצו לי כולכם, אני עושה מה שטוב לעמישראל" .

מאז ומתמיד, לאורך ההיסטוריה, מצביעי הימין נהו אחר מנהיגים "חזקים". הבעיה היחידה עם הסיסמא הזאת היא שזאת לא סיסמא. זה משפט "נכון". אך זה לא הופך אותו לסיסמא. הוא חסר את הקסם המיוחד, החמקמק שהופך אמירה נכונה להברקה. כמו "ישראל מחכה לרבין" שהדהדה את השיר "נאצר מחכה לרבין" ואת החיכיון למשיח היהודי -רליגיוזי , גם יחד.

הקסם בפרסום הוא היכולת או ליתר דיוק, הכישרון לעשות שימוש בחומרים ידועים ומוכרים, נכסי תרבות להפוך אותם על פיהם ולהקנות להם משמעות חדשה. אקטואלית. שובת לב. כאשר שם המותג הוא חלק אינטגראלי של הסיסמא. זה, אם תרצו, כל ההבדל בין "ישראל מחכה לרבין" ו"ביבי טוב ליהודים" לבין "ראש ממשלה חזק, מדינה חזקה" שיש צורך להדביק לה את המותג באופן מלאכותי ובעצם ניתן להדביק לה באותה מידה כל שם מותג אחר. אבל כשמנסים לבדוק האם הסיסמא הזאת מהדהדת משהו אחר בתודעה הציבורית עולים בראש רק זיכרונות מאירופה של המאה הקודמת והכמיהה למנהיגים חזקים, כגון: היטלר, מוסוליני וסטאלין . (מבלי להשוותם חו"ח למנהיגנו החזק, שיבדל לחיים ארוכים)

אז מה קרה? למה ולאן נעלם הקסם?

הקסם אבד בין ים הנתונים הסטטיסטיים המפלחים את קהל המצביעים לאין סוף מרכיבים, קבוצות ותתי קבוצות, למאפיינים דמוגרפיים, סוציו אקונומיים

וכ"ו וכ"ו לבין השאיפה הבלתי נשלטת של הפוליטיקאים המפוחדים להגיע אל כולם ולא להרגיז אף אחד. הקסם אבד בין מנהלי החשבונות של הסקרים לבין נברני הסטטיסטיקה היודעים לבחון כל נתון בזכוכית מגדלת ולנתח אותו עד דק. ככה לא עושים פרסום ובוודאי לא פרסום מבריק. ככה הולכים על בטוח. וזהו המתכון הבטוח ביותר לפרסום "נכון" אך משעמם. הסיסמא של הליכוד-ביתנו היא המסר שהתווה פינקלשטיין, ממקום מושבו בארה"ב, מילה במילה. אבל פינקלשטיין הוא אסטרטג (מנהל חשבונות במקצועו) ולא פרסומאי. למה הדבר דומה? לבריף של הפלנר שהופך להיות הקריאייטיב. אז אין פלא שהקסם הלך ונותר השעמום המפוהק.

כשאני חושב איזה מטעמים ניתן היה לעשות מהמסר החברתי-כלכלי של העבודה ומשווה את זה למוצר בפועל, בא לי לבכות.

כשאני חושב מה מועמד כמו יאיר לפיד יכול היה לעשות בתחום הקריאייטיב ומה יצא ממנו, אני חש אכזבה מרה.

וכשאני נתקל ב"ניצחון התקווה על הפחד" של ציפי לבני, אני יכול רק לצחוק כי כל פסיכולוג בגרוש יודע שהפחד הוא מניע חזק עשרות מונים מהתקווה.

וכך, בהיעדר הקסם, כל מה שנותר זה כסף. הרבה כסף. מקופת המדינה הנקובה, הנשפך לריק על תוצאות ידועות מראש.

הכותב הוא מנכ"ל ADMAN החברה למשאבי אנוש לענפי הפרסום, השיווק והתקשורת

התפרסם באייס ב-7.1.13

חדשות יומיות | מזג האויר בישראל
רכישת תבניות איכותיות | רכישת דומיינים בזול | וובסל קידום שיווק פירסום באינטרנטפתרונות דיגיטל | קידום אתרים פיתוח אתרים |הקמת אתרים | פוסטרים | ליטוגרפיות | תמונות קנבס | צלם אדריכלות | מודעות שכדאי לראות | ספריית עסקים מקודמים | קידום אורגני בגוגל

About גינגי פרידמן

גינגי פרידמן נמנה עם האבות המייסדים של הפרסום המודרני בארץ. הישראלי הראשון שלמד פרסום באקדמיה (Watford College) הקים את משרד הפרסום ADMARK בשנת 1976. המשרד היה אחראי לפריצות דרך חשובות בענף ונחשב למשרד ייחודי ומשפיע. בשנת 2001 הקים את חברת ההשמה ADMAN המתמחה בענפי הפרסום, השיווק והתקשורת. כמו כן, הוא מרצה מבוקש במכללות ובגופים וארגונים שונים. משמש כיועץ לחברות ולפרטיים. הגיש את תכנית הראיונות "שיחות מהביצה" ובעל טורים בדה מרקר, YNET, אותות, ICE ומזבלה. גינגי כתב 5 רומנים ו-2 ספרי הגיגים פילוסופיים על השפה העברית.

Check Also

צילום ברוריה אלעד

המזרחן תושב חיפה אל"מ (מיל.) ד"ר משה אלעד פרסם השבוע את הספר סוגיות הליבה בסכסוך הישראלי – פלסטיני

הישג לספרו של המזרחן החיפאי אל"מ (מיל.) ד"ר משה אלעד אודות סוגיות הליבה בסכסוך הישראלי  …

היומן שנכתב על-ידי יוסף דעדוש במחנה הריכוז ג'אדו התגלה שנים רבות לאחר מותו ונמסר בטקס מרגש ל"יד ושם"

ביום השואה הבינלאומי: יומן גנוז ממחנה ריכוז בלוב נמסר ל"יד ושם" היומן שנכתב על-ידי יוסף …