Breaking News

יש צדיקה בסדום

יש צדיקה בסדום

גינגי פרידמן

לצערי, דעתי על מערכת המשפט שלנו מאוד לא חיובית, בלשון המעטה.

היא איטית, מסורבלת וברוב המקרים פסקי הדין שהיא מוציאה תמוהים וגזרי הדין שהיא מנפיקה שרירותיים ומופרכים. לפחות בעיניי. כבר לפני שנים רבות הובהר לי ע"י גורמים מוסמכים שהמשפט איננו עוסק בצדק כי אם בחוק. ועד כמה שזה נשמע נכון ואפילו הגיוני זה לא מתיישב עם תחושות הצדק הבסיסיות המקננות בתוכנו, האנשים הפשוטים. כל אדם המביא את עניינו בפני בית המשפט עושה כך בתקווה לקבל צדק וברוב המקרים הוא יוצא בידיים ריקות ובמפחי נפש. כיוון שהמשפט עוסק בחוק רוב האנשים (שלא יודעים זאת) אשר תלו את יהבם במערכת המשפט יוצאים מאוכזבים ובתחושה כבדה שנעשה להם עוול ולא צדק. וכל הסבר הגיוני לא ישנה את התחושה הזאת.

לכן, שמחתי כל כך כשקראתי שהשופטת הנכבדה שלהבת קמיר-וייס מבית המשפט בפתח תקווה לא ברחה ממילוי תפקידה והצליחה לשלב בין הצדק לחוק והוציאה מתחת ידיה פסק דין וגזר דין קוהרנטיים היכולים לשמש דוגמה ומופת לקהיליית השופטים בישראל. השופטת המכובדת חייבה את חברת "עלי שלכת" שעשתה שימוש שלא כחוק (גנבה, בשפת העם) בחומרים שקיבלה ממשרד הפרסום "קו האופק" לשלם למשרד הפרסום 35000 ₪ ואף קנסה אותה בסכום של 40000 ₪ בגין עשיית עושר ללא משפט. שאפו. יש שופטת בפתח תקווה.

תחום זכויות היוצרים והקניין הרוחני הוא אחד התחומים הסבוכים והמורכבים ביותר בעולם המשפט. הוא קשה להגדרה וקשה להוכחה. לך תוכיח שסיסמא או רעיון נהגו על ידך וקשה עוד יותר להוכיח בעלות עליהם. לכן, מפרסמים כה רבים מרשים לעצמם לעשות שימוש חופשי ברעיונות של אחרים מבלי לחשוש שיהיה עליהם לשלם את המחיר.

לפני שנים רבות הגיע אל משרד הפרסום שלי לקוח בשם פלקון. הוא היה יבואן בשר גדול אשר הקים מעדניה ברח' קרליבך. בין השאר הגינו עבורו את הסיסמא "פלקון-מעדניה עם בשר". לאחר פרסום מודעה אחת הודיע לי הלקוח שהחליט להפסיק את הפרסום והפסיק את ההתקשרות עם המשרד שלי, ללא כל סיבה או תירוץ. ככה. אין צורך לתאר מה גדולה הייתה הפתעתי כאשר שבועיים מאוחר יותר התפרסמה מודעה שלו בעיתון , באופן עצמאי, תוך שהוא עושה שימוש בסיסמא שקיבל מאיתנו. הוא גם התנער מכל דרישה לתשלום עבור השימוש בסיסמא.

תבעתי אותו למשפט ובבית המשפט הוא טען להגנתו שהמילים "מעדניה עם בשר" הן מילים רגילות מהמילון ולכן אין ולא היו לי שום זכויות קניין על הסיסמא. השופטת נחרה לעברו בבוז ,דחתה את טיעונו מכל וכל ואף לא חסכה ממנו את לעגה על הטיעון הילדותי שנקט . אבל במקום לפסוק לטובתי , כמתבקש, היא ברחה ממילוי תפקידה ושלחה אותנו להתפשר. (כמו שרוב השופטים אוהבים לעשות) לאחר דיון מתיש במסדרונות בית המשפט התפשרנו על סכום כספי שהנתבע יתרום לאגודה למען העיוור. (זאת הייתה נקמתי האירונית הקטנה)

הפשרה הייתה מאונס והותירה אותי בתחושה קשה שלא שנעשה צדק. הרגשתי נבגד ע"י מערכת המשפט.

אני מקווה שפסק הדין "הנועז" והצודק של השופטת שלהבת קמיר-וייס ישמש כתמרור אזהרה לכל אותם "גנבי זכויות יוצרים" החושבים שבאפשרותם לגנוב מפרסומאים תמימים את פרי עמלם ולהימלט ללא עונש.

ועוד משהו.

כולנו מכירים את מטבע הלשון "משפט צדק" אז איך קרה שהצירוף הזה הפך לאוקסימורון? בדקתי ומצאתי שמקורו של צירוף מילים זה הוא בספר שופטים שם נאמר "..שופטים ושוטרים תיתן לך בכל שעריך אשר ה' אלהיך נותן לך ולשבטיך ושפטו את העם משפט צדק."

עכשיו, הכל ברור. בזמנו אכן השופטים שפטו בין המתדיינים על פי הצדק. מי צודק ומי לא. פשוט. ולכן היה תוקף לצירוף המילים "משפט צדק". אבל מאז שהמופקדים על הפצת הצדק הפכו להיות פרשני החוק, הצדק הופקר ודורשיו נותרו יתומים.

הכותב הוא מנכ"ל ADMAN החברה למשאבי אנוש לענפי הפרסום, השיווק והתקשורת

פורסם באייס ב-6.1.14

חדשות יומיות | מזג האויר בישראל
רכישת תבניות איכותיות | רכישת דומיינים בזול | וובסל קידום שיווק פירסום באינטרנטפתרונות דיגיטל | קידום אתרים פיתוח אתרים |הקמת אתרים | פוסטרים | ליטוגרפיות | תמונות קנבס | צלם אדריכלות | מודעות שכדאי לראות | ספריית עסקים מקודמים | קידום אורגני בגוגל

About גינגי פרידמן

גינגי פרידמן נמנה עם האבות המייסדים של הפרסום המודרני בארץ. הישראלי הראשון שלמד פרסום באקדמיה (Watford College) הקים את משרד הפרסום ADMARK בשנת 1976. המשרד היה אחראי לפריצות דרך חשובות בענף ונחשב למשרד ייחודי ומשפיע. בשנת 2001 הקים את חברת ההשמה ADMAN המתמחה בענפי הפרסום, השיווק והתקשורת. כמו כן, הוא מרצה מבוקש במכללות ובגופים וארגונים שונים. משמש כיועץ לחברות ולפרטיים. הגיש את תכנית הראיונות "שיחות מהביצה" ובעל טורים בדה מרקר, YNET, אותות, ICE ומזבלה. גינגי כתב 5 רומנים ו-2 ספרי הגיגים פילוסופיים על השפה העברית.

Check Also

צילום ברוריה אלעד

המזרחן תושב חיפה אל"מ (מיל.) ד"ר משה אלעד פרסם השבוע את הספר סוגיות הליבה בסכסוך הישראלי – פלסטיני

הישג לספרו של המזרחן החיפאי אל"מ (מיל.) ד"ר משה אלעד אודות סוגיות הליבה בסכסוך הישראלי  …

היומן שנכתב על-ידי יוסף דעדוש במחנה הריכוז ג'אדו התגלה שנים רבות לאחר מותו ונמסר בטקס מרגש ל"יד ושם"

ביום השואה הבינלאומי: יומן גנוז ממחנה ריכוז בלוב נמסר ל"יד ושם" היומן שנכתב על-ידי יוסף …