Breaking News

תשובה לגיא בר

גיא בר, ממנהלי הקראייטיב היותר נחשבים בתעשייה, ובצדק,

פרש ממשרתו המאוד מרופדת בגיתם ופרש את דעותיו על הענף

בריאיון נרחב במוסף עסקים של מעריב. עם רוב דבריו של גיא אני מסכים בכל לב. אני מסכים ששיטת התגמול על פי עמלות פשטה את הרגל והיא אם כל חטאת בענף. אני מסכים שכבר מזמן לא נראה בארץ מהלך שיווקי או פרסומי פורץ דרך, אני מסכים שאין ולא היה בשנים האחרונות מפרסם אחד או פרסומאי אחד שהעזו ליטול סיכונים. ואני מסכים שהיעדר אתיקה מינימלית בקרב הפרסומאים היא בעוכרי הענף והעוסקים בו. אבל בשתי נקודות מרכזיות, אני מרשה לעצמי לחלוק על גיא.

גיא טוען שכתוצאה מהתחרות על כל לקוח, המרוויחים הגדולים הם המפרסמים המרשים לעצמם להטריח עשרה משרדים שיתמודדו במכרז על תקציב זניח. בשיטת ישחקו הנערים לפנינו. ואני אומר , אמנם המשרדים המוכנים לשחק את המשחק מפסידים הרבה מאוד כסף, כבוד עצמי ומשאבים יקרים אחרים אבל המפסיד הגדול הוא המפרסם. למה? כי הוא הכניס את עצמו למהלך שמוביל אותו לבחור, בסופו של דבר, את המשרד הלא נכון ומפרסם שבחר את המשרד הלא נכון יוצא נפסד בכל ההבטים החשובים באמת. הוא מקבל תוצרים נחותים, שרות בלתי הולם

ותוצאות פחות טובות אם לא שליליות. אז אולי מצד אחד הוא השלה את עצמו שהוא בחר מתוך מבחר גדול, או אולי הצליח לסחוט את ההנחות העמוקות ביותר אבל המטרה העיקרית שלשמה הוא שכר משרד פרסום, מלכתחילה, והיא תוצאות טובות יותר בזירת השוק, המטרה הזאת הוחמצה. למה? כי הוא בחר את המשרד הלא נכון בדרך הלא נכונה

ומהטעמים הלא נכונים. אז האם הוא הרוויח , כדברי גיא? לא. הוא הפסיד בגדול. הבעיה שהוא נוכח בזאת רק כשכבר מאוחר מדי וגם אז הוא לא יודה בטעותו. הוא יאשים את כוחות השוק, את הרגולטור ואת משרד הפרסום ולעולם לא את עצמו על שבחר במשרד הפרסום שלו בדרך לא דרך.

למה הדבר דומה? לפרה שנכנסת מרצונה לקוראלס. הסוף ידוע מראש. היא תישחט. היא רק לא יודעת את זה עת שהיא רצה בשמחה אל סופה.

המחלוקת השניה שיש לי עם גיא היא בטיעונו שהלקוחות היום משכילים יותר ולכן קשה למכור להם רעיונות שמסתמכים על תחושות בטן, אינסטינקטים ותעוזה. ובכן, נכון שהלקוחות משכילים יותר וברובם הגדול מחזיקים בתואר שני במנהל עסקים (מה שנקרא משובטי (MBAאך האם זה עושה אותם לאנשים אינטליגנטים? לדעתי לא. ההשכלה האקדמית בדרך כלל מקבעת את בעליה בתבניות חשיבה מסוימות מאוד ודומות מאוד ואלה הן ערובה לבינוניות. כי לימדו אותם לבחון כל מהלך דרך עדשת המספרים והנתונים הקשים ואלה כידוע מסתירים, בדרך כלל, את החזון ומסרסים את שאר הרוח.

נער הייתי וגם זקנתי, לאורך כל הקריירה שלי כפרסומאי יצא לי לעבוד עם ומול מנהלים מכל הסוגים, מכל המינים , בכל הדרגים וברוב התחומים. כשאני סוקר אותם במבט לאחור, לא היו ביניהם יותר מחמישה שהיו אינטליגנטים באמת וידעו להתייחס לרעיונות שיווקיים או פרסומיים בראש פתוח ,בהבנה מעמיקה ומתוך כבוד לאדם שהעלה אותם. לצערי, אין לי סיבה לחשוב שמצב זה השתנה

בשנים האחרונות. אדרבה, אני צופה בחרדה בנסיגה החמורה בתחום הסקרנות האינטלקטואלית הפושה בקרב בוגרי האקדמיה של הדורות האחרונים. וכל עוד לא ימצאו מפרסמים אינטליגנטים המוכנים ליטול סיכונים למען רעיון שהם מאמינים בו לא נראה שום פרסום נועז או יצירתי במיוחד ולא חשוב עד כמה הפרסומאי הוא מבריק וחכם.

אבל ישנה נקודה נוספת שגיא , משום מה, נמנע מלהתייחס אליה והיא אחראית לא פחות למצב הענף בארץ וזאת רפיסותם של הפרסומאים. שמרוב פחד לאבד את התקציב עסוקים בעיקר בריצוי הלקוח במקום בעמידה על יושרתם.

לסיכום, האם אני צופה שיפור או שינוי לטובה ברמת הפרסום בארץ, בעתיד הקרוב?

לא. אני מתקשה לראות את האנשים שיעשו זאת.

אני לא רואה את המפרסמים המוכנים לסכן את משרתם למען מהלך נועז ואני לא רואה את הפרסומאים המוכנים להילחם על רעיון מבריק

במחיר סיכון התקציב. ובלי שני אלה, מובטח לנו פרסום ברמה בינונית, לאנשים בינוניים. או כמו שאמר הפילוסוף ההונגרי פרנץ וארוש "הפסגות לא נכבשות על ידי אנשים הפוחדים מהנפילה"

הכותב הוא מנכ"ל ADMAN החברה למשאבי אנוש לענפי הפרסום, השיווק והתקשורת

פורסם באייס ב-6.5.12

חדשות יומיות | מזג האויר בישראל
רכישת תבניות איכותיות | רכישת דומיינים בזול | וובסל קידום שיווק פירסום באינטרנטפתרונות דיגיטל | קידום אתרים פיתוח אתרים |הקמת אתרים | פוסטרים | ליטוגרפיות | תמונות קנבס | צלם אדריכלות | מודעות שכדאי לראות | ספריית עסקים מקודמים | קידום אורגני בגוגל

About גינגי פרידמן

גינגי פרידמן נמנה עם האבות המייסדים של הפרסום המודרני בארץ. הישראלי הראשון שלמד פרסום באקדמיה (Watford College) הקים את משרד הפרסום ADMARK בשנת 1976. המשרד היה אחראי לפריצות דרך חשובות בענף ונחשב למשרד ייחודי ומשפיע. בשנת 2001 הקים את חברת ההשמה ADMAN המתמחה בענפי הפרסום, השיווק והתקשורת. כמו כן, הוא מרצה מבוקש במכללות ובגופים וארגונים שונים. משמש כיועץ לחברות ולפרטיים. הגיש את תכנית הראיונות "שיחות מהביצה" ובעל טורים בדה מרקר, YNET, אותות, ICE ומזבלה. גינגי כתב 5 רומנים ו-2 ספרי הגיגים פילוסופיים על השפה העברית.

Check Also

צילום ברוריה אלעד

המזרחן תושב חיפה אל"מ (מיל.) ד"ר משה אלעד פרסם השבוע את הספר סוגיות הליבה בסכסוך הישראלי – פלסטיני

הישג לספרו של המזרחן החיפאי אל"מ (מיל.) ד"ר משה אלעד אודות סוגיות הליבה בסכסוך הישראלי  …

היומן שנכתב על-ידי יוסף דעדוש במחנה הריכוז ג'אדו התגלה שנים רבות לאחר מותו ונמסר בטקס מרגש ל"יד ושם"

ביום השואה הבינלאומי: יומן גנוז ממחנה ריכוז בלוב נמסר ל"יד ושם" היומן שנכתב על-ידי יוסף …