Breaking News

מה יש לי נגד לימודי MBA?

כבר שנים רבות אני מטיף נגד לימודי MBA התמחות בשיווק. בעקבות הטור האחרון בו הזכרתי זאת שוב, הגיעו אלי פניות רבות בשאלה "מה יש לך נגד לימודי MBA?" ואני מודה לשואלים שהרימו לי להנחתה. אני שמח לנצל את ההזדמנות ולשטוח כאן שוב את טיעוניי.

אתחיל בזאת שאתלה בעץ גבוה. מהגבוהים ביותר שהכרתי. בשנות ה-80 של המאה הקודמת נפלה לידי הזכות להיות הפרסומאי של אינטל בישראל, כך יצא לי להכיר את מייסד ומנכ"ל אינטל ישראל ד"ר דב פרומן. איש בעל ראש אטומי, שהיה אומר "כל מה שמלמדים באקדמיה הוא בזבוז זמן. למה? כי מלמדים אותך את העבר ושום דבר שמכין אותך לעתיד. אשר על כן יש רק שני נושאים ששווה ללמוד: פילוסופיה ומתמטיקה. עם שני הדברים האלה אתה יכול לעשות הכל. כי הם מקנים לך את הכלי החשוב מכולם. היכולת לחשוב" ואם תרצו, זאת התורה כולה על רגל אחת.

אבל , כמו שבוודאי תיארתם לעצמכם, לא אסתפק בזה. הבעיה הגדולה של לימודי שיווק ומנהל עסקים לתואר השני היא שהם מלמדים אותך להסתמך על "נתונים קשים" לנתח אותם ולהסיק מסקנות הגיוניות בשיטות "מדעיות". או במילים אחרות להיות "אנאליטי" ואין זה מקרה כלל וכלל ש"אנאליטי" דומה מאוד ל"אנאלי". ומנהל אנאלי, בהגדרה, מתרחק מסיכונים כמפני אש.

מה שלא מלמדים אותך שם הוא שצריך להעיז, ליטול סיכונים, להתעלם מהנתונים,

לטעות ולחשוב אחרת, כדי להגיע, בדרך לא סלולה, להישגים יוצאי דופן.

מה שלא מלמדים אותך זה שלא צריך לשאול את הצרכן מה הוא רוצה כי אם יש לומר לו מה הוא רוצה (ראה סטיב ג'ובס)

מה שלא מלמדים אותך שלשיווק אין כל קשר להיגיון. כי שיווק עוסק באמוציות. ולכן, כל הכישלונות השיווקיים, מהקטן ועד הגדול שבהם, הם תוצאה של חשיבה היגיונית. לדוגמא:"-מתיחת בסיס מותג מצליח היא המהלך ההיגיוני ביותר עלי אדמות ויחד עם זאת הוא תמיד הגורם המרכזי להרס המותג המצליח. כי הוא ממסמס את מיקוד המותג במודעות הצרכן" (אל ריס)

לא מלמדים אותך את משנתו של פרופסור כהנמן זוכה פרס נובל שכל ההחלטות הן אמוציונאליות ולא רציונאליות. לא מלמדים אותך את עבודתו הגדולה האחרונה של פרופסור כהנמן המוכיח שברוב המקרים ההחלטות האינטואיטיביות מוכחות כמוצלחות שעה שההחלטות השקולות נכשלות.

ולא מלמדים אותך את תורתו של פרופסור דן אריאלי, תלמידו של פרופסור כהנמן שהרציונאלי הוא לא רציונאלי.

ובעיקר, לא מלמדים אותך שאיו נכון או לא נכון, בשיווק. או כמו שאמר פרנץ וארוש "הטעות היא הנכון"

ואלה הם בדיוק הדברים העושים את השיווק לאמנות. ובניגוד לשאיפה האקדמית השיווק לעולם לא יהיה מדע.

רק כשילמדו את התלמידים באקדמיה את תורותיהם של כהנמן, אריאלי ואל ריס

יצאו משם מנהלים המצוידים בארגז הכלים המבטיח הצלחה. מנהלים אלה

יעלו על מסלול חתחתים של חיפוש בלתי נלאה אחר המפתיע, הבלתי הגיוני, האינטואיטיבי, המסוכן והחדשני. הם לא יחפשו מקלט ומשענת במחקרים ובניתוחים המעמיקים שכל תפקידם לצמצם את גיזרות הסכנה. רק אנשים מהזן הנדיר הזה מסוגלים ליזום ולהוביל מהלכים פורצי דרך.

מה שיש לי נגד לימודי MBA זה שמנסים ללמד אותך איך לא להיכשל. ונכשלים בעצמם. במקום ללמד אותך שמותר להיכשל בדרך אל ההצלחה.

קחו כל יזם מצליח או כל ספורטאי על ותגלו שהם נכשלו פעמים רבות עד שהגיעו אל ההצלחה. כי הם לא חששו ולא נרתעו מהכישלון והמשיכו להעז ולנסות.

הם לא חיפשו את הבטוח כי אם את הבלתי ידוע.

מייקל ג'ורדן החמיץ יותר זריקות לסל מאשר קלע וליאו מסי החמיץ יותר שערים מאשר הבקיע אבל הם לא הפסיקו לנסות . קחו כל יזם מצליח , תבדקו ותגלו שהוא רשם לעצמו הרבה יותר כישלונות בדרך להצלחותיו הבודדות.

קשה לי לתאר לכם את שמחתי כשלאחרונה קמה עמותה בראשות ראשי המשק, ששמה לה למטרה , לעודד ארגונים גדולים להעסיק בוגרי מדעי הרוח,

כי כמו שאומר עמוס שפירא , מראשי העמותה "אנחנו צריכים גם אנשים חושבים. לא רק מהנדסים". סוף סוף, אני לא לבד.

המלצתי האישית, איפה, למי ששואף להיות מנהל שיווק מצליח היא:-לעשות תואר שני בפילוסופיה, במתמטיקה, בתלמוד או בספרות ולרכוש כישורי חשיבה מפותחים. זהו המפתח להצלחה. כל השאר הוא מתכון בדוק לבינוניות.

ועוד קטנה. הרי בלי פרסום בכלל, אי אפשר. קחו את הקמפיינים המבריקים והמצליחים ביותר בהיסטוריה ותגלו שהם כולם נולדו בבטן של פרסומאי מבריק שמצא מולו לקוח )חסר MBA) שסמך עליו והעז להסתכן. בלי מחקרים, בלי נתונים, בלי קבוצות מיקוד ובלי בלבולי ביצים שהופכים כל רעיון נדיר לחביתה.

לסיום הרשו לי להיתלות בעוד אילן גבוה . ביל ברנבך, היהודי שהמציא את הפרסום היצירתי ורשם על שמו אין ספור קמפיינים שנכנסו לפנתיאון הפרסום העולמי,

אמר "היגיון קר וניתוח יתר יסרסו כל רעיון מבריק" (תרגום חופשי)

הכותב הוא מנכ"ל ADMAN החברה למשאבי אנוש לענפי הפרסום, השיווק

והתקשורת

פורסם באייס ב-21.5.12

חדשות יומיות | מזג האויר בישראל
רכישת תבניות איכותיות | רכישת דומיינים בזול | וובסל קידום שיווק פירסום באינטרנטפתרונות דיגיטל | קידום אתרים פיתוח אתרים |הקמת אתרים | פוסטרים | ליטוגרפיות | תמונות קנבס | צלם אדריכלות | מודעות שכדאי לראות | ספריית עסקים מקודמים | קידום אורגני בגוגל

About גינגי פרידמן

גינגי פרידמן נמנה עם האבות המייסדים של הפרסום המודרני בארץ. הישראלי הראשון שלמד פרסום באקדמיה (Watford College) הקים את משרד הפרסום ADMARK בשנת 1976. המשרד היה אחראי לפריצות דרך חשובות בענף ונחשב למשרד ייחודי ומשפיע. בשנת 2001 הקים את חברת ההשמה ADMAN המתמחה בענפי הפרסום, השיווק והתקשורת. כמו כן, הוא מרצה מבוקש במכללות ובגופים וארגונים שונים. משמש כיועץ לחברות ולפרטיים. הגיש את תכנית הראיונות "שיחות מהביצה" ובעל טורים בדה מרקר, YNET, אותות, ICE ומזבלה. גינגי כתב 5 רומנים ו-2 ספרי הגיגים פילוסופיים על השפה העברית.

Check Also

צילום ברוריה אלעד

המזרחן תושב חיפה אל"מ (מיל.) ד"ר משה אלעד פרסם השבוע את הספר סוגיות הליבה בסכסוך הישראלי – פלסטיני

הישג לספרו של המזרחן החיפאי אל"מ (מיל.) ד"ר משה אלעד אודות סוגיות הליבה בסכסוך הישראלי  …

היומן שנכתב על-ידי יוסף דעדוש במחנה הריכוז ג'אדו התגלה שנים רבות לאחר מותו ונמסר בטקס מרגש ל"יד ושם"

ביום השואה הבינלאומי: יומן גנוז ממחנה ריכוז בלוב נמסר ל"יד ושם" היומן שנכתב על-ידי יוסף …