Breaking News

מי רוצה להיות דון דרייפר?!

אייס ורדיו ת"א מקדמים קמפיין תחת הכותרת " מי רוצה להיות דון דרייפר?"

ואני שואל "מי באמת?!"

האם דון דרייפר הוא דמות מופת? לדעתי ,לא. האם יש בו פן חיובי, כלשהו? לדעתי, לא. יתר על כן, לעניות דעתי ואם לא איבדתי לחלוטין את היכרותי עם אנשי הפרסום בארץ, אף פרסומאי רציני לא היה רוצה שתדמיתו הטלויזיונית של דון דרייפר, תדבק בו.

דון דרייפר הוא מה שנהוג לכנות כיום 'טאלנט' איש קריא ייטיב מבריק ומניפולטיבי היודע למכור ללקוחותיו חסרי הבינה את הרעיונות שהגה ממוחו הקודח או אלה שהגו אנשי הקריאייטיב הסרים למרותו , בשעה שהיה עסוק בלשגל את כל מי שזזה בקרבתו. ללא הבדל דת, גזע וגיל.

הוא, לכאורה, ממציא שיטת 'השתמש וזרוק'. אחריו התחילו לפתח את שיטת המוצרים החד פעמיים גם לשאר התחומים.

דון דרייפר מאופיין כאיש בעל מראה מושך, מאותגר רגשית המסוגל לחשוב רק עם הראש של הזין.

כמי שזכה לחיות באותה תקופה אני יכול להעיד שהסדרה 'מדמן' הרוויחה את הצלחתה בזכות האותנטיות והדייקנות הקפדנית בכל פרט ופרט. אך גם הצעירים שלא חיו בתקופה ההיא יכולים לראות עד כמה דברים שהיו תקפים אז תקפים גם היום: הפכפכנותם ובוגדנותם של הלקוחות, (הטבע האנושי הרי לא השתנה)

המתח ותחושת השבר הכרוכים בנטישת לקוח כמו השמחה וההתעלות הנובעים מרכש לקוח. המתח לקראת כל פרזנטציה, הפחדים מסכנת אובדן הלקוח, היריבות והתחרות בין העובדים בתוך המשרד, הניסיונות מצד משרדי פרסום לפתות עובדים מבריקים ממשרדים מתחרים. בעיקר כאלה ה'חשודים' ביכולתם להביא עימם לקוחות. קשיי ההסתגלות תחת בעלות חדשה והשאיפה לפרישה והקמת עסק עצמאי, כן ואפילו חיי המין התוססים . כל אלה שרירים וקיימים כיום בדיוק כפי שהיו אז.

אבל יחד עם זאת ולמרות כל הסממנים החיצוניים הללו עולם הפרסום עבר דרך ארוכה מאוד, מאז. וזה לא רק שלא מעשנים יותר במשרדי הפרסום אלא בעיקר בתחום המקצועי.

מאז עברו כחמישים שנה והפרסום השתכלל והתמקצע ומתנהל כיום בכלים כמעט מדעיים ונמדד באמות מידה מדויקות מאוד.

הרעיונות הקריאייטיביים הם ברוב המקרים תולדה של עבודת פלנינג הנסמכת על מחקרים, סקרים ובדיקות אפקטיביות. גם אם פה ושם יש עדיין נטייה לסמוך על האינטואיציה ועל הניסיון.

גם הלקוחות-המפרסמים למדו דבר או שניים וקשה 'למרוח' אותם בסקיצות יפות או טקסטים שנונים. הם למדו לדרוש הנמקות מגובות נתונים לכל צעד ולכל רעיון המוצע להם.

אין זה אומר שאין יותר לקוחות שלא יודעים לתת פידבק מנומק יותר מ"אני לא מתחבר לזה"

או "לא נפלתי מהכסא" אבל הם כבר המיעוט ולא הרוב.

הפרסומאי בן ימינו הוא ההפך הגמור מדון דרייפר. הוא מקצוען, הוא מעודכן והוא בעיקר איש המבין שיווק, ברוב המקרים אף יותר מלקוחותיו ומכאן הוא שואב את סמכותו.

אם כך מתבקשת השאלה – את מי משרת הקמפיין הזה?

את ענף הפרסום? בוודאי שלא. אדרבה הוא גורם לו עוול. את הפרסומאים המועמדים לתואר?

גם כן לא. הוא מעליב אותם ופוגע בדימויים המקצועי.

אז מי נותר? הוגיו ואבותיו של הקמפיין, הלא הם:-אייס ורדיו ת"א. וגם בזאת אני מטיל ספק.

שני הגופים האלה מציבים את עצמם כגורמים לזילות הענף ממנו הם חיים.

בסך הכול הרעיון לקמפיין הזה מתאים היה לו להיוולד בראשו של דון דרייפר אבל לא בראשו של פרסומאי רציני מודרני.

הכותב הוא מנכ"ל ADMAN החברה למשאבי אנוש לענפי הפרסום, השיווק והתקשורת.

התפרסם באייס ב-7.2.11

חדשות יומיות | מזג האויר בישראל
רכישת תבניות איכותיות | רכישת דומיינים בזול | וובסל קידום שיווק פירסום באינטרנטפתרונות דיגיטל | קידום אתרים פיתוח אתרים |הקמת אתרים | פוסטרים | ליטוגרפיות | תמונות קנבס | צלם אדריכלות | מודעות שכדאי לראות | ספריית עסקים מקודמים | קידום אורגני בגוגל

About גינגי פרידמן

גינגי פרידמן נמנה עם האבות המייסדים של הפרסום המודרני בארץ. הישראלי הראשון שלמד פרסום באקדמיה (Watford College) הקים את משרד הפרסום ADMARK בשנת 1976. המשרד היה אחראי לפריצות דרך חשובות בענף ונחשב למשרד ייחודי ומשפיע. בשנת 2001 הקים את חברת ההשמה ADMAN המתמחה בענפי הפרסום, השיווק והתקשורת. כמו כן, הוא מרצה מבוקש במכללות ובגופים וארגונים שונים. משמש כיועץ לחברות ולפרטיים. הגיש את תכנית הראיונות "שיחות מהביצה" ובעל טורים בדה מרקר, YNET, אותות, ICE ומזבלה. גינגי כתב 5 רומנים ו-2 ספרי הגיגים פילוסופיים על השפה העברית.

Check Also

צילום ברוריה אלעד

המזרחן תושב חיפה אל"מ (מיל.) ד"ר משה אלעד פרסם השבוע את הספר סוגיות הליבה בסכסוך הישראלי – פלסטיני

הישג לספרו של המזרחן החיפאי אל"מ (מיל.) ד"ר משה אלעד אודות סוגיות הליבה בסכסוך הישראלי  …

היומן שנכתב על-ידי יוסף דעדוש במחנה הריכוז ג'אדו התגלה שנים רבות לאחר מותו ונמסר בטקס מרגש ל"יד ושם"

ביום השואה הבינלאומי: יומן גנוז ממחנה ריכוז בלוב נמסר ל"יד ושם" היומן שנכתב על-ידי יוסף …