Breaking News

עמלות היתר, לאן?

כתבתי כבר יותר מפעם בעבר על שיטת התגמול הארכאית של משרדי הפרסום ,

על העמלות ועל עמלות היתר.

עתה, כשנושא עמלות היתר עלה לראש סדר היום המקצועי, ארשה לעצמי להתייחס שוב לנושא.

יאיר גלר היו"ר היוצא של האיגוד הישראלי לפרסום ומודי כידון היו"ר הנכנס, מובילים מהלך של מעבר מעמלות לשכר טרחה ואומר מייד ,זהו צעד מבורך

אבל, חסר סיכוי, לצערי.

אכן, עברו חלפו הזמנים בהם שימשו הפרסומאים כסוכני המדיה וככאלה,

קיבלו מהם את עמלותיהם. הפרסומאי המודרני הוא יועץ השיווק, הפרסום והתקשורת של לקוחותיו ולכן שכרו חייב להיות משולם על ידיהם. בדיוק כמו

שיחצ"נים, עורכי דין ורואי חשבון שכרם משולם ע"י לקוחותיהם. אין כל הבדל.

אז למה זה לא קורה? כי יש כאן מחסום צביעות בלתי עביר.

הכל אוהבים לחבוט בפרסומאים במחבט עמלות היתר אבל איש לא רוצה לוותר עליהם.

המפרסמים לא מעוניינים בביטול עמלות היתר , הם בסך הכל דורשים שקיפות.

כלאמר, הם רוצים שעמלות היתר יגיעו לידיהם ולא לידי הפרסומאים.

המדיה לא רוצים בביטול עמלות היתר כי הן משמשות אותם כאמצעי תמרוץ לקבלת תקציבי פרסום אבל נוח להם לתלות בעמלות היתר את כל צרותיהם.

מצב הדברים כפי שהוא כיום וקיים כבר שנים רבות, הוא בלתי הגיוני בעליל.

המפרסמים מקבלים את שרותי הפרסומאים ללא חיוב ואפילו דורשים ומקבלים, ברוב המקרים, החזרים מהעמלות המשולמות לפרסומאים ע"י המדיה.

כלומר: באופן מעשי הם מקבלים מגוון רחב של שירותים מקצועיים ולא רק שאינם משלמים עבורם הם מקבלים כסף באמצעות הפרסומאים שלהם, תמורת הזכות לשרת אותם. אינכם מאמינים? קחו למשל, לצורך ההדגמה

מפרסם בעל תקציב פרסום ממוצע של 5,000,000$ . אם משרד הפרסום מחזיר לו רק 15% מסך עמלותיו, הרי המפרסם מקבל תשלום של 75,000$ תמורת השימוש

בשרותי משרד הפרסום שלו. את הסכום הזה המפרסם מקבל, לאחר שקיבל את מירב ההנחות מהמדיה וללא הפרסומאים לא היה מקבל בשום דרך אחרת.

כמו שאמר לי , לא מזמן מנכ"ל של חברה גדולה ליבוא מוצרי קוסמטיקה "ראה,

כל הפרסומות שלי הן אדפטציות. החומר מגיע מחו"ל , משרד הפרסום שלי מתאים אותו לדרישות הטכניות של המדיה המקומיות, מטפל בהזמנת המיקומים, במו"מ המסחרי, בהעברת החומרים, במעקב וכ"ו. אם הייתי צריך לעשות את זה בעצמי הייתי צריך להעסיק מישהו במשרה מלאה ומדי פעם להשתמש בפרילנסרים, לעומת זאת כשאני נעזר במשרד פרסום, הם עושים עבורי את כל העבודה, משיגים לי מחירים נוחים יותר הם לא עולים לי כסף ועוד מחזירים לי 8% מהעמלות. בקיצור, רווח נקי!"

ביום שמשרד הפרסום יצטרך להצמיד תג מחיר ריאלי לשירותי התקציבאות, הסופרוויזינג, הפלנינג והקריאייטיב שהוא מספק ללקוחותיו, גובה שכר הטירחה יגיע למימדים שהמפרסם המצוי יתקשה לבלוע. פתאום הוא יצטרך להתחיל לשלם תמורת שירותים שעד כה

לא זו בלבד שלא עלו לו אלא הכניסו לו כסף. במקום לקבל 75,000$, לפי הדוגמא דלעיל, יהיה עליו לשלם 75,000$ !

אז יש סיכוי שמישהו יסכים לכך?

אבל הבה נניח , לצורך הדיון בלבד שאכן יגיעו ימות המשיח, יבוטלו העמלות והמפרסמים ישלמו לפרסומאים שלהם תמורת השירותים שהם מקבלים.

המדיה לא יצטרכו יותר לשלם עמלות והם ינשמו לרווחה. ליום אחד בלבד.

כי מייד אחרי היום הראשון ללא עמלות הם יתחילו לחפש דרכים לעידוד

הפרסומאים לנתב אליהם את תקציבי לקוחותיהם. ואיך לדעתכם הם יעשו זאת?!

אבל הנושא לא לגמרי אבוד. הרשו לי להציע פתרון.

עמלות היתר לא יבוטלו אלא יוחזרו למפרסמים במלואן יחד עם העמלות הרגילות

והמפרסמים ישלמו לפרסומאים שכר טרחה קבוע בגובה שיוסכם בין הצדדים.

או לחלופין המפרסמים יכסו את ההוצאות בנוסף לתגמול על פי יעדים.

האם יש לזה סיכוי? אינני יודע. כל שנותי כפרסומאי הצעתי את ההצעות האלה ללקוחותיי ואיש לא רצה בהן. כולם העדיפו את שיטת העמלות למרות העובדה

שסירבתי בתוקף להעניק הנחות ע"ח העמלות.

אבל אולי, כיום , בדחיפתם ובעידודם של ראשי הענף משהו יזוז.

הכותב הוא מנכ"ל ADMAN החברה למשאבי אנוש לענפי הפרסום, השיווק

והתקשורת

פורסם ב-YNET ב-4.5.09

חדשות יומיות | מזג האויר בישראל
רכישת תבניות איכותיות | רכישת דומיינים בזול | וובסל קידום שיווק פירסום באינטרנטפתרונות דיגיטל | קידום אתרים פיתוח אתרים |הקמת אתרים | פוסטרים | ליטוגרפיות | תמונות קנבס | צלם אדריכלות | מודעות שכדאי לראות | ספריית עסקים מקודמים | קידום אורגני בגוגל

About גינגי פרידמן

גינגי פרידמן נמנה עם האבות המייסדים של הפרסום המודרני בארץ. הישראלי הראשון שלמד פרסום באקדמיה (Watford College) הקים את משרד הפרסום ADMARK בשנת 1976. המשרד היה אחראי לפריצות דרך חשובות בענף ונחשב למשרד ייחודי ומשפיע. בשנת 2001 הקים את חברת ההשמה ADMAN המתמחה בענפי הפרסום, השיווק והתקשורת. כמו כן, הוא מרצה מבוקש במכללות ובגופים וארגונים שונים. משמש כיועץ לחברות ולפרטיים. הגיש את תכנית הראיונות "שיחות מהביצה" ובעל טורים בדה מרקר, YNET, אותות, ICE ומזבלה. גינגי כתב 5 רומנים ו-2 ספרי הגיגים פילוסופיים על השפה העברית.

Check Also

צילום ברוריה אלעד

המזרחן תושב חיפה אל"מ (מיל.) ד"ר משה אלעד פרסם השבוע את הספר סוגיות הליבה בסכסוך הישראלי – פלסטיני

הישג לספרו של המזרחן החיפאי אל"מ (מיל.) ד"ר משה אלעד אודות סוגיות הליבה בסכסוך הישראלי  …

היומן שנכתב על-ידי יוסף דעדוש במחנה הריכוז ג'אדו התגלה שנים רבות לאחר מותו ונמסר בטקס מרגש ל"יד ושם"

ביום השואה הבינלאומי: יומן גנוז ממחנה ריכוז בלוב נמסר ל"יד ושם" היומן שנכתב על-ידי יוסף …