Breaking News

תדאגו ללקוחות הקשישים

חדווה בר, המפקחת על הבנקים, צוטטה בוועידת ישראל לעסקים: "הבנקים סגרו כ-220 סניפים, כ-20% ממספר הסניפים במערכת הבנקאית כיום. בפריפריה דווקא פותחים סניפים ובערים הגדולות – סוגרים. כל תוכניות ההתייעלות הללו ייצרו חיסכון של מיליארד שקל בשנה". המפקחת הבהירה בנוסף כי "הציבור ייהנה מהחיסכון הזה בכמה דרכים: כבעל מניות באמצעות דיבידנדים, בהורדת עמלות, בהנחות לכל פעולה בנקאית שתיעשה באמצעים ישירים".

אלא שהמפקחת התעלמה הפעם מהלקוחות הקשישים במערכת הבנקאית, חלקם מבוססים ובעלי נכסים ורובם מתקשים להתמצא בטכנולוגיות הבנקאיות החדשות. לאחרונה סיפרה לי קרובת משפחתי הקשישה על הטרחה לכתת רגליה ולעמוד שעה בתור לפקיד בסניף מרוחק של הבנק שלה, שהוא מהגדולים במשק, וזאת לאחר שהבנק איחד שלושה מסניפיו בצפון הישן של תל אביב לסניף אחד, אך זה אינו פועל בימי שישי והלחץ על הפקידים והטלרים בו הוא גדול.

לא רחוק מהסניף המדובר פתח הבנק סניף דיגיטלי גדול שבו הפעילות אינה רבה. קרובת משפחתי מתקשה להשתמש בסניף הדיגיטלי הזה, שברחוב אבן גבירול בעיר, ונדמה לה שאינה שולטת בפעולות. השימוש היחיד מבחינתה בבנק ללא פקידים הוא במשיכת מזומנים בכספומט.

פגיעה כלכלית וניצול

ביוני 2016 הכריזה המפקחת בכנסת בוועדת המדע, חדווה בר, כי "המהפכה הדיגיטלית מוזילה את תעריפי הבנקים ב-75%". המפקחת הצהירה ("גלובס" 22.6.16) כי "50% מהפעולות מבוצעות מחוץ לבנק ו-50% מהלקוחות מנויים על שירותי האינטרנט".

יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב, צינן את התלהבות המפקחת ואמר כי "ישנן אוכלוסיות רחבות – תושבי הפריפריה, קשישים, בעלי מוגבלויות – שעבורם המהפכה הדיגיטלית עלולה להגדיל את הפער". דליה רזניק, נציגת משרד הרווחה בדיון בוועדת המדע, ציינה כי "לחלק מהאוכלוסייה לא תהיה נגישות להליכים טכנולוגיים. ישנם 160 אלף זכאי חוק סיעוד שאני מאוד חוששת שייפגעו מהמעבר, כבר כיום יש ניצול כלכלי שלהם בידי עובדים ובני משפחה".

המפקחת על הבנקים אינה יכולה להסתפק בדיילות בסניפים, שהדריכו לזמן מוגבל קשישים כיצד להפקיד שיקים ומזומנים. הקשישים צריכים לדעת לפעול במערכת הדיגיטלית בתחומים בנקאיים יותר מורכבים כמטבע חוץ או אשראי וחיסכון.

המערכת הבנקאית שהופכת בהדרגה ליותר דיגיטלית חייבת לבצע שתי פעולות הכרחיות, שאותן צריכה המפקחת לדרוש שהבנקים יממנו: לגלגל את מרבית החיסכון ללקוחות ובוודאי לקשישים שביניהם; ולבצע ימי הדרכה מאורגנים, כולל תרגול, לכל קשיש שאינו בקיא ולא שולט בהליכים הדיגיטליים. כמו כן, על הבנקים לבצע את השינויים הטכנולוגיים בהדרגה ולוודא שקשישים או חולים סיעודיים ומתקשים אחרים יתמצאו בבנקאות הדיגיטלית ולא יהיו מנותקים מכספם.

פורסם בגלובס 01/01/2017, 14:07

חדשות יומיות | מזג האויר בישראל
רכישת תבניות איכותיות | רכישת דומיינים בזול | וובסל קידום שיווק פירסום באינטרנטפתרונות דיגיטל | קידום אתרים פיתוח אתרים |הקמת אתרים | פוסטרים | ליטוגרפיות | תמונות קנבס | צלם אדריכלות | מודעות שכדאי לראות | ספריית עסקים מקודמים | קידום אורגני בגוגל

About אבי ביצור, ד"ר

ד"ר אבי ביצור, נושא בתפקידים רבים ובכירים במשק הישראלי, הוא מומחה להגנת העורף, המנכ"ל הראשון של המשרד לענייני גמלאים, ראש המגמה לביטחון והגנת העורף במכללה האקדמית בית ברל, חבר הנהלת תאטרון האידישפיל, חבר הנהלת מילב״ת, חבר הנהלת אגודת חוקרי יחסי צבא-חברה בישראל, ראש ההתמחות לגרונטולוגיה יישומית בבית הספר למקצועות הבריאות ומרצה בכיר במל״א ובמרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה, יו״ר הוועדה למחקרים אקדמיים בנושא זקנה של המשרד לשיוויון חברתי בממשלה, לשעבר מנכ"ל משרד הגמלאים ודירקטור בחברות וגרונטולוג, איש אקדמיה ומרצה בכיר Phd Avi Bitzur - Head of Practical Gerontology - Or Yehuda academic colleuge

Check Also

שמלות בת מצווה

שמלות בת מצווה

מסיבת בת מצווה היא ציון דרך חשוב בחייהן של נערות צעירות. המשמעות ממעבר לילדה לנערה, …

צילום ברוריה אלעד

המזרחן תושב חיפה אל"מ (מיל.) ד"ר משה אלעד פרסם השבוע את הספר סוגיות הליבה בסכסוך הישראלי – פלסטיני

הישג לספרו של המזרחן החיפאי אל"מ (מיל.) ד"ר משה אלעד אודות סוגיות הליבה בסכסוך הישראלי  …