Breaking News
נוטריון

אל תתנו ללוביסטים למסמס את מסקנות שטרום

5 משרדי לוביסטים יפעילו לחצים למנוע תחרות בנקאית בדיוני ועדת הרפורמות בכנסת. מניסיוני כמנכ"ל משרד ממשלתי לשעבר הלחצים גורמים לשינויים. צריך  להבהיר מראש – התחרות הבנקאית תהיה עובדה מוגמרת.

ועדת שטרום הוקמה ביוני 2015 במטרה להגביר את התחרותיות בשירותים בנקאיים ופיננסיים. כתב המינוי של הוועדה שנוסח ע"י שר האוצר, משה כחלון ונגידת בנק ישראל קרנית פלוג, כלל מטרות  של "הכנסת שחקנים חדשים באספקת שירותים בנקאיים ופיננסיים לרבות הפרדת הבעלות בחברות כרטיסי האשראי מהבנקים והסרת חסמים לקידום תחרות". ברור ששחקנים חדשים יגוונו את מקורות האשראי במשק והם עשויים להוזיל את עלותו כמו גם ליצור תחרות בעתיד בין הבנקים. החלטת ועדת שטרום להפריד את ישראכרט ולאומי קארד מפועלים ולאומי ולהקים על בסיס חברות כרטיסי האשראי בנקים חדשים מהווה שינוי מרענן. חברי וועדת שטרום המליצו שורה ארוכה נוספת של שינויים שיישומם יצור תחילת תחרות בנקאית. כל ההמלצות העלו כצפוי את כעסם של הבנקים שפעלו מאז 1948 ועד 2016 ללא שום תחרות רצינית.

ועדת הרפורמות בכנסת בראשות ח"כ אלי כהן (כולנו) פתחה בדיונים בהצעת החוק המבוססת על מסקנות ועדת שטרום לאישורה  בקריאה שניה ושלישית במושב החורף לקראת סוף 2016. במערכת הבנקאית שכידוע אינה מעודדת תחרות שכרו חמישה משרדי לוביסטים כדי להפעיל לחץ על ח"כ לשנות את המלצות שטרום. בנק הפועלים ואיגוד הבנקים עובדים באופן קבוע עם משרד הלובינג-פוליסי. הבנק הבינלאומי מעסיק את משרד בבעלות קרן ברק הקשורה לליכוד. לאומי מפעיל את משרד – אימפקט ושני בנקים אחרים  מעסיקים שני משרדי לוביסטים נוספים. הפעלת הלוביסטים הרבים נובעת גם בגלל עמדות שונות ומנוגדות בקרב הבנקים עצמם. פועלים ולאומי שנדרשים להיפרד כאמור מישראכרט ולאומי קארד תוך שלוש שנים מכניסת החוק יבקשו להאריך את התקופה. בנוסף הם עשויים לבקש להנפיק כרטיסי אשראי ללקוחותיהם לאחר הפרדת ישראכרט ולאומי קארד בניגוד לתחרות המומלצת. לדיסקונט שמחזיק בכאל -כרטיסי אשראי יש אינטרס לא לאפשר לפועלים – לאומי להנפיק כרטיסים חדשים. בבנקים הקטנים יחסית כמו: איגוד, ירושלים, בנק ערבי-ישראלי חוששים שהרפורמה תעודד הקמת בנקים קטנים שיתחרו בהם תוך דרישה של "הגנת ינוקא" המאפשרת יתרונות למתמודדים שמקימים בנק חדש. מנכ"ל בנק איגוד, ישראל טראו, שלח מכתב לחברי ועדת הרפורמות והסביר שהחוק על בסיס מסקנות וועדת שטרום "יפגע בבנקים הקטנים פגיעה משמעותית ולא מידתית".

בוועדת הרפורמות יהיו יותר לוביסטים מח"כ

פעולתם של הלוביסטים (שדלנים) בכנסת הוסדרה בפרק י"ב בחוק הכנסת התשנ"ד-1994 ובהמשך הותקנו כללי אתיקה שבסיסם הוא שאסור ללוביסט להציע טובות הנאה לח"כ ואסור להטעות את ח"כ בכל הקשור לעובדה מהותית שיש לה זיקה לעבודתם הפרלמנטרית. כמו"כ נקבע שעל הלוביסט להזדהות ולחשוף את הגורמים אותם הוא מייצג בעת נוכחותו בישיבות ועדות הכנסת. כמנכ"ל משרד ממשלתי לשעבר נתקלתי בלוביסטים בישיבות הכנסת אליהם הוזמנתי. ח"כ רבים שואלים שאלות ומציגים ניירות עמדה שהוכנו ע"י הלוביסטים ולעיתים ח"כ אינם בקיאים בחומר ורואים במבוכה שהם שליחים של הלוביסטים. בוועדת הרפורמות השדלנים יפעילו את כל מרצם כדי למתן החלטות נגד התחרות בבנקאות. לדיונים יופיעו יותר לוביסטים מחברי הוועדה והם יציפו את הדיונים בחוות דעת מנומקות של כלכלנים בעלי מוניטין  מדוע התחרות תפגע בלקוחות הבנקים… על יו"ר ועדת הרפורמות ח"כ אלי כהן יהיה לעמוד בלחצים ולהבהיר מראש – תחרות בבנקאות הכרחית לציבור והיא עובדה מוגמרת.

הלוביסטים יסבירו שהפרדת חברות כרטיסי האשראי תסב פגיעה ברווחיות הבנקים. הם יטענו שהלקוחות לא יעזבו את פעילותם המסורתית וידרשו להנפיק כרטיסי אשראי בעצמם-נושא שהממשלה ,הכנסת והבנקים לא יכולים לאפשר לעצמם. הלוביסטים יטענו שחברות האשראי עובדות על בסיס קשרי הבנקים והלקוחות מזה שנים ולכן הן תיכשלנה בהקמת מערך ניהול עצמאי ובמתן השירות ללקוחות.בנוסף,הלוביסטים יציינו שספק באם יהיו קונים לכרטיסי האשראי כי השוק הבנקאי בארץ לא גדול מספיק לתוספת של שני בנקים קטנים על בסיס הונן של חברות האשראי. מול טענות אלו החכ"ים יצטרכו לפעול לגיוון מקורות האשראי במשק וליצירת תחרות במימון. קיים כאן אינטרס לאומי לפיתוח משק מתוקן והחכ"ים חייבים לפעול לבנית אלטרנטיבות תחרות לקיים ולא להיכנע לשתדלנות.

הריבון בישראל היא הכנסת-כלומר, העם והגיע הזמן שמשפט זה ימומש הלכה למעשה.

חדשות יומיות | מזג האויר בישראל
רכישת תבניות איכותיות | רכישת דומיינים בזול | וובסל קידום שיווק פירסום באינטרנטפתרונות דיגיטל | קידום אתרים פיתוח אתרים |הקמת אתרים | פוסטרים | ליטוגרפיות | תמונות קנבס | צלם אדריכלות | מודעות שכדאי לראות | ספריית עסקים מקודמים | קידום אורגני בגוגל

About אבי ביצור, ד"ר

ד"ר אבי ביצור, נושא בתפקידים רבים ובכירים במשק הישראלי, הוא מומחה להגנת העורף, המנכ"ל הראשון של המשרד לענייני גמלאים, ראש המגמה לביטחון והגנת העורף במכללה האקדמית בית ברל, חבר הנהלת תאטרון האידישפיל, חבר הנהלת מילב״ת, חבר הנהלת אגודת חוקרי יחסי צבא-חברה בישראל, ראש ההתמחות לגרונטולוגיה יישומית בבית הספר למקצועות הבריאות ומרצה בכיר במל״א ובמרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה, יו״ר הוועדה למחקרים אקדמיים בנושא זקנה של המשרד לשיוויון חברתי בממשלה, לשעבר מנכ"ל משרד הגמלאים ודירקטור בחברות וגרונטולוג, איש אקדמיה ומרצה בכיר Phd Avi Bitzur - Head of Practical Gerontology - Or Yehuda academic colleuge

Check Also

גם לבעלי מוגבלויות מגיעה דירה

סוגיית המשכנתאות לבעלי מוגבלויות עלתה בכנסת כבר לפני כחמש שנים בשל מצוקת המשפחות. אחת הבעיות …

מיגון זכוכית

לא רוצים לפרוש לפנסיה

חנה, אחות קופת חולים שעשתה לי בדיקת דם לפני חודש, יצאה לפנסיה לפני שנה לאחר …