Breaking News
נוטריון באנגלית

הלוביסטים ניצחו קשישים סיעודיים

עד כמה כוחם של הלוביסטים בכנסת חזק למדו לאחרונה 42 אלף קשישים סיעודיים קלים. עד 2018 קשישים אלה, בעלי יכולת תפקוד סבירה, קיבלו 9.75 שעות סיוע טיפולי שבועי בביתם. במסגרת חוק ההסדרים שמציע האוצר שעות הסיוע יוחלפו בתמורה כספית של 1000 שקל לחודש. מנגד האוצר הציע להגדיל את התשלום לקשישים סיעודיים במצב קשה ב-30% והם יקבלו 5000 שקל לחודש להעסקת עובד זר שידאג לצרכיהם. 56 חברי כנסת התנגדו להצעת האוצר בעידודם של לוביסטים נמרצים ממספר משרדי לובינג מובילים. ההתנגדות נבעה מסיבה אחת מרכזית-חברות הסיעוד שמפעילות את העובדים הסיעודיים בבתי הקשישים יפסידו סכום של כמיליארד שקל מתוך תקציב שנתי כולל של 6 מיליארד שקל שהן מקבלות עבור כל הטיפולים הסיעודיים. ברגע שקשיש סיעודי קל יקבל 1000 שקל לחשבונו ברור שחברות הסיעוד לא יחתכו קופון.

משרד האוצר לא ניסה לחסוך בהוצאה על סיעוד לקשישים כפי שהאשימו אותו ח"כ שלא ירדו לשורש הנושא. כיוון ששעות הסיעוד לזקנים סיעודיים קשים גדלו כספית ל-5000 שקל האוצר יוציא 400 מיליון שקל נוספים על סיעוד. לאנשי האוצר יש רצון לחסוך בדמי התיווך שגובות חברות הסיעוד עבור שליחת מטפלים מטעמם. האוצר מבקש לנצל ביעילות רבה יותר את התקציב הסיעודי. אלה שלחברות הסיעוד יש כצפוי כוח בלהפעיל ח"כ מתנגדים באמצעות לוביסטים וכך השינוי נתקל בשלל נימוקי התנגדות: קשיש סיעודי קל ישלם יותר עבור עוזרת, או שיאבד את הקשר עם הסביבה בגלל שהעובד הפיליפיני או ההודי ינטוש את ביתו. נימוק מענין נוסף מתמקד בכך שהכסף שיועבר עלול להגנב על ידי בני משפחת הקשיש. כמובן שהלוביסטים "שכחו" לציין שהצעת האוצר בנושא הסיעוד כוללת פיקוח הדוק מבעבר על ידי קופות החולים, עובדות סוציאליות והרשויות המקומיות בהם מתגוררים הקשישים. ברור לכן שהקשר של הקשישים עם הסביבה לא יתנתק אלה אם הקשיש  רק דובר הודית או פיליפינית. הדבר המרכזי שיפגע הוא העמלה של מתווכי הסיעוד שחלקם הפכו לקופות רושמות רווחים עצומים (חלקם דיווחו לבורסה) בגלל דמי התיווך בסיעוד.

הרווחים של חברות הסיעוד מתיווך מטפלים – עצומים

כגרונוטולוג העוסק בקשישים וסיעוד יתכן שהפעלת קשישים סיעודיים קלים בדאגה לניקיון תוסיף להם ולמשפחותיהם פעילות חיובית שתתרום למעורבותם בחברה ובעשיה. מנגד תוספת התקציב לקשישים במצב סיעודי קשה נראית יותר מרצויה. מדובר בקשישים שחלקם אינם שולטים על הסוגרים וזקוקים לחיתול וניקיון גופני מספר פעמיים ביום. אחרים סובלים מדימנציה או לחץ דם גבוה, גם מסכרת ולעיתים פרקינסון, הם חייבים השגחה רפואית ופיקוח מתמידים.  תוספת התקציב לקשישים אלה מחוייבת המציאות ותסייע רבות לשיפור איכות חייהם. כמובן שזקנים המוגדרים כיום במצב סיעודי קל יוכלו לעבור קטיגוריה, לאחר בדיקת מצבם, ולקבל מטפל שידאג להם בביתם בתשלום 5000 שקל. סקר שערך ב- 2017 המכון הישראלי לדמוקרטיה גילה כי 60% מהישראלים סבורים כי לא יוכלו לפרנס את עצמם בגיל הזיקנה. עולה מכך שאם הזקן סיעודי הקושי לחיות בכבוד רק יגדל. לפיכך הגדלת הקצבה לסיעודיים קשים היא צעד מתבקש אף שהוא אינו מקובל על מתווכי וקבלני כח אדם סיעודי שרווחיהם יפגעו. כל אחד מח"כ המתנגדים צריך לדעת את התמונה השלמה לפני שיכנע ללוביסטים . חברי כנסת  ששוחחו עימי על הנושא קיבלו תמונה ברורה על היתרונות והחסרונות וחלקם מתנגד לשינוי בסיעוד בגלל הלוביסטים . נותר לקוות שטובת הקשישים הסיעודיים והשכל הישר יכריעו בעד ביצוע השינויים והורדת עמלות התיווך.

חדשות יומיות | מזג האויר בישראל
רכישת תבניות איכותיות | רכישת דומיינים בזול | וובסל קידום שיווק פירסום באינטרנטפתרונות דיגיטל | קידום אתרים פיתוח אתרים |הקמת אתרים | פוסטרים | ליטוגרפיות | תמונות קנבס | צלם אדריכלות | מודעות שכדאי לראות | ספריית עסקים מקודמים | קידום אורגני בגוגל

About אבי ביצור, ד"ר

ד"ר אבי ביצור, נושא בתפקידים רבים ובכירים במשק הישראלי, הוא מומחה להגנת העורף, המנכ"ל הראשון של המשרד לענייני גמלאים, ראש המגמה לביטחון והגנת העורף במכללה האקדמית בית ברל, חבר הנהלת תאטרון האידישפיל, חבר הנהלת מילב״ת, חבר הנהלת אגודת חוקרי יחסי צבא-חברה בישראל, ראש ההתמחות לגרונטולוגיה יישומית בבית הספר למקצועות הבריאות ומרצה בכיר במל״א ובמרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה, יו״ר הוועדה למחקרים אקדמיים בנושא זקנה של המשרד לשיוויון חברתי בממשלה, לשעבר מנכ"ל משרד הגמלאים ודירקטור בחברות וגרונטולוג, איש אקדמיה ומרצה בכיר Phd Avi Bitzur - Head of Practical Gerontology - Or Yehuda academic colleuge

Check Also

ניצולי השואה- פחות הבטחות סרק יותר מעשים

דו"ח הרשות לזכויות לניצולי שואה במשרד האוצר לשנת 2017 שפורסם לפני כשבוע מעורר שאלות קשות …

היכרויות למאיון העליון

אוטיזם ונכות – להשלים את החקיקה והסיוע

"ההורים העייפים בעולם" הם ההורים של ילדים אוטיסטים. הדאגה, חוסר המנוחה, החשש מהעתיד פוגעים במשפחות. …