Breaking News

יוזמה ותושייה כנכס בחיינו

כל משבר מפגיש אותנו עם חוסר ישע בשלב הראשון. תחושת חוסר הישע עלולה לגרום לבן-אדם לאבד את אמונתו ביכולתו להתמודד עם "מה שנפל עליו".

תחושה זאת קיימת אצל מבוגרים וילדים כאחד. כאשר אלו נפגשים עם אירוע המאיים על כוחותיהם נשאלת השאלה מה יכול "להציל" אדם במצב זה ?
למעשה, יכולתו של אדם/ילד להתאושש תלויים במספר גורמים:
1. גורמי תמיכה. כלומר, תמיכה מן הסובבים וגם תמיכה פנימית.
2. נכונות ללמוד מאנשים אשר התמודדו עם אותו מצב.
3. תושייה.
4. מסורת משפחתית של התמודדות עם משברים.
מאידך, אחד מהגורמים ההרסניים במצב כזה זה רחמים עצמיים של אותו אדם ו/או של הסביבה כלפיו.
תמיכה של הסביבה כלפיו עלולה ליצור תלות וחוסר אמון ביכולתו לעזור לעצמו. זאת אומרת, התמיכה של הסביבה לפעמים צריכה להינתן בצורה שתקל על ההתמודדות, תתמוך בכוחות של הפרט או בהדרכתו, אבל בשום אופן אין לחזק תלות – כל עוד אין ברירה – ויש סיכוי שאותו בן-אדם ילמד לשרת את עצמו.
תמיכה עצמית תלויה בגורמים מולדים וגם באמון שפיתח אותו אדם בעצמו עד לאותו מצב. זאת בתנאי שהאמון בעצמו יתבסס תוך לקיחה בחשבון את המציאות וכשהוא ריאלי.
הגורמים המולדים "לוקחים בחשבון" שכל אדם נולד עם רמת כוחות פיזיים ונפשיים שמשתנה מאדם לאדם. אנו מודעים לעובדה זו כשמדובר בכוחות פיזיים. אבל למעשה אלה עובדות הנוגעות גם לצד הנפשי.
מעבר לכך, אמון של אדם בעצמו נבנה על-ידי רמת העצמאות שפיתח. גם בעקבות דרישת הסביבה להתמודד עם קשיים.
בהתייחס לעובדה זו, טעות היא לחשוב שעלינו להקל על ילדינו מפני התמודדות עם קשיים. דווקא אמון זה נוצר על-ידי דרישת הסביבה לתפקוד ומתן אמון ביכולתו המציאותית של הילד-אפילו הצעיר- להתמודד.
הנכונות ללמוד מאלו שהיו באותו מצב דורשת הכרה במצב, בקושי, נכונות לחשיפה ויוזמה לחיפוש אנשים שמתמודדים והתמודדו עם קשיים דומים.
זו הסיבה להתפתחות של ארגונים המאגדים אנשים שהתמודדו עם מצבים דומים של בעיות. לדוג': קבוצות תמיכה הדדית למיניהן.
כשמדובר בתושייה מתייחסים לרמת היצירתיות שיש לכל אדם. מסתבר שהיא קיימת בכל אחד מאיתנו וטיפוחה תלוי ביכולתם של הסובבים לטפח יצירתיות לא רק בציור, כתיבה או נגינה. אלא במיוחד לטפח יצירתיות זו כשמדובר בהתמודדות עם קשיים.
המסורת המשפחתית בהתמודדות עם הקשיים תלויה בנכונות וביכולת של בני-המשפחה לספר על רוב המצבים איתם התמודדו באופן כללי בחייהם, בתנאי שהם יודעים להעביר מסורת זו על-ידי בחירתה והתאמתה לגיל הילדים ולסיטואציה.
אותה מסורת נלמדת גם על-ידי חיקוי. זאת אומרת כי הדרכים הגלויות לעיני הילד בהתמודדות של הוריו בעצמם באופן שוטף, אף הם נלמדים באופן לא מודע.
בעגה המקצועית למסורת המשפחתית קוראים "גורמים בין דוריים". כלומר, מסורת משפחתית המועברת מדור לדור לגבי כל מצב ולגבי כל תפקיד.
לצערנו הורים אינם לוקחים בחשבון או מודעים לגורמים אלה שהם חיוניים להתמודדות עם החלק הקשה של החיים. הרי אנו מודעים לעובדה שהחיים מזמנים בפנינו חלקים נעימים יותר ופחות.
כל אחד בחייו עלול להיות חשוף למצבים אלו. כלומר, תפקידו של כל הורה ללמד את ילדו ליהנות מהחיים, לבנות בחיים ולמצותם. אך באותה מידה על אותו הורה להכין את ילדו גם לקשיים הצפויים בחייו מבלי ליפול לגישה פסימית או כזו שתכחיש את קיומם של הקשיים.

שרה יעקב

פסיכולוגית חינוכית בכירה
מנהלת מרכז מיפל
WWW.MAYPAL.CO.IL

חדשות יומיות | מזג האויר בישראל
רכישת תבניות איכותיות | רכישת דומיינים בזול | וובסל קידום שיווק פירסום באינטרנטפתרונות דיגיטל | קידום אתרים פיתוח אתרים |הקמת אתרים | פוסטרים | ליטוגרפיות | תמונות קנבס | צלם אדריכלות | מודעות שכדאי לראות | ספריית עסקים מקודמים | קידום אורגני בגוגל

About שרה יעקב

שרה יעקב, כמו כל איש מקצוע חיפשתי במשך שנים רבות מהו הגורם שבמהותו יוצר את השינוי ואת ההתפתחות באדם הפונה אלי. זו שאלה קרדינאלית עבור כל איש מקצוע. הרי אם ימצא את התשובה, תהיה יעילות עבודתו מורגשת וחדה יותר. שנים חשבתי שאמצא את התשובות במסגרת שיטות טיפול שונות אשר למדתי. עם הזמן גיליתי שהמרכיב העיקרי המסייע בטיפול הוא הקשר הבלתי - אמצעי והאמון שנוצרים בין המטפל והמטופל. ובעקבות זאת היכולת המתפתחת שלהם לנהל דיאלוג אותנטי במרחב בטוח היוצר פתיחות מקסימאלית ואמון מרבי. טלפון: 03-5045342 דואל: maypal.sara@gmail.com

Check Also

צילום ברוריה אלעד

המזרחן תושב חיפה אל"מ (מיל.) ד"ר משה אלעד פרסם השבוע את הספר סוגיות הליבה בסכסוך הישראלי – פלסטיני

הישג לספרו של המזרחן החיפאי אל"מ (מיל.) ד"ר משה אלעד אודות סוגיות הליבה בסכסוך הישראלי  …

היומן שנכתב על-ידי יוסף דעדוש במחנה הריכוז ג'אדו התגלה שנים רבות לאחר מותו ונמסר בטקס מרגש ל"יד ושם"

ביום השואה הבינלאומי: יומן גנוז ממחנה ריכוז בלוב נמסר ל"יד ושם" היומן שנכתב על-ידי יוסף …