שפת המילים
הראיון הוא דיאלוג ולא חקירה
בזמן הראיון יש לשים לב:
• לתרבות השיחה, כושר הביטוי, אוצר המילים, צורת ההתבטאות, לצורת ההגייה, לעולם האסוציאציות של המרואיין ולחוש ההומור שלו.
כל אלה ילמדו אותך על רמת האינטיליגנציה ועולמו התרבותי.
• קשב למראיין- האם הוא קשוב לך ורגיש למידת ההתעניינות שלך או שהוא מרוכז בעצמו ובסיפור שלו.
• האם הוא גולש למונולוגים אין סופיים או שהוא יודע מתי לסיים.
• בראיון אתה רוצה לדעת איך המועמד מתמודד עם בעיות, איך הוא פותר אותן ולאיזה תוצאות הוא מגיע. בקש דוגמאות מניסיונו.
• שים לב אם המרואיין נותן קרדיט לסובבים אותו או שהוא נוטל הכל לעצמו.
• בדוק אם המועמד מגלה עניין בתפקיד, בארגון, באתגרים, באופק הקידום או שהוא מתעניין רק בשכר.
• מי שמתעניין רק בנטו, הוא אדם שטחי וקצר ראות.
• מי שיודע לדאוג לאינטרסים שלו ומנהל איתך מו"מ אינטיליגנטי ואסרטיבי יעשה זאת גם מול הלקוחות והספקים.
• בקש מהמועמד שיאמר לך מדוע עליך לשכור דווקא אותו.
• מי שישיב לך בתיאור תכונותיו הטובות איננו בעל חשיבה שיווקית.
• מי שיספר לך על התועלת הצפויה לך, מבין ענין.
עכשיו שיש לנו תמונה מלאה, הגיע שלב האישוש.
האישוש
ממליצים. דבר איתם בעל פה. מעסיקים קודמים, קולגות, לקוחות, ספקים.
כדאי להתכונן ולדעת מראש מה אתה רוצה לדעת ומה לשאול. כמו במחקר שוק.
זכור. לא כולם יאמרו לך את האמת. לטוב ולרע. לכן צריך להצליב בין התשובות.
גרפולוגיה- רק לבדיקת אמינות ומוסריות.