אפתח בגילוי נאות. אני יהודי בכל רמ"ח אברי ושס"ה גידי, אני קשור בכל נימי נפשי לאוצרות החוכמה היהודית, התרבות והמסורת ואף על פי כן ובלי כל קשר
אני משוכנע שאלוהים הוא ההמצאה האנושית הגדולה ביותר וההרסנית ביותר
בתולדות האנושות.
בהרצאותי בנושא תורת המותגים, אני נוהג לאמר שלכל מותג יש עקומת חיים.
המותג נולד, מתבגר, דועך ומת. בדיוק כמו בני אנוש. וכמו בני אנוש-אין מותג נצחי.
ותמיד, ללא יוצא מן הכלל, בנקודה הזאת קופץ לו "הגאון" התורן שמרים את ידו
כדי לסתור את דברי ואני כבר יודע מה הוא מתכוון להגיד, בהבעת ניצחון
מרוחה על פניו "יש מותג נצחי. קוקה קולה" ואז אני מוצא את עצמי נאלץ להסביר
ש122 שנה (קוקה קולה הושק ב1886) זה אמנם זמן רב אך רחוק מלהיחשב לנצח.
פעם אחת, הרים אחד מתלמידי את ידו והצליח להפתיע אותי. הוא אמר
"יש מותג נצחי" ובמקום לנקוב בשם קוקה קולה, הצפוי כל כך הוא אמר
"אלוהים" וואלה! אורו עיני. זה באמת מותג נצחי. יתר על כן, זה גם המותג
הרווחי ביותר בעולם.
זאת התגלמות המשפט "מכל מלמדי השכלתי" (תהילים קיט 99)
למותג האלוהי יש את כל המאפיינים המקובלים של מותג. יש לו שם, יש לו סמל,
יש לו סיסמא, יש לו שפה, יש לו ערכים, יש לו קהל צרכנים נאמן, יש לו דפוסי צריכה קבועים,
יש לו הבטחת תועלת, יש לו מערכי שיווק משוכללים, יש לו רשתות הפצה מסועפות ויש לו איסטרטגיה מובהקת.
ועוד מאפיין, בולט. לכל מותג- על נולדו תתי מותג רבים, המתחרים זה בזה
בחירוף נפש,על לב הלקוחות.
במשך השנים, עבר המותג האלוהי, תהליכים דומים לאלה שעובר כל
מותג בן תמותה.
המותג המקורי, האיכותי והבלעדי מכולם הוא המותג שהושק
ע"י העברים והיה לאלוהים של היהודים .הוא נהנה, כיום , מחוג לקוחות
מצומצם של -13 מיליון איש. רובם בישראל.
המותג המקורי הוציא מתוכו מותג מתחרה:-אלוהים של הנוצרים,
שבזכות תוכנית שיווק והפצה תוקפנית
במיוחד, נחל הצלחה מרשימה והשתלט על רוב השוק המערבי ורושם
לזכותו למעלה משני מיליארד לקוחות.
כ-700 שנה מאוחר יותר הושק מותג מתחרה נוסף:-אלוהים של המוסלמים
שכבש את רוב השוק בצפון אפריקה, דרום ומזרח אסיה, המזרח התיכון
וארצות ערב.
למותג הזה יש למעלה ממיליארד וחצי לקוחות נאמנים.
אחד ההבדלים הבולטים, באיסטרטגיה השיווקית של המותג המקורי
לבין זו של שני האחרים, הוא: שבעוד שני המותגים האחרים מכוונים את
מאמצי השיווק שלהם לכיבוש נתחי שוק נוספים והרחבת תחומי ההשפעה
שלהם, הרי המותג היהודי מרכז את מאמציו לביצור הבלעדיות
שלו מחד והעמקת נתח הלקוח, מאידך.
בכיוון הזה מושקעים מאמצים נמרצים ואזכיר כאן רק שניים מהבולטים
יותר:-מסעות הפרסום חובקי העולם של חב"ד -במדיה ובחוצות והמסעות
של חסידות ברסלב-במדיה ובחוצות.
במשך השנים הורגלנו לקבל את מסעות הפרסום של המותגים השונים
כדבר מובן מאליו אבל לא שתנו לבנו להיעדרו "המהדהד" של מסע פרסום למותג
אחד, לא פחות חשוב. מותג המתחרה, חזיתית, במותגים המובילים ושראוי
שיקנה לו שליטה רחבה יותר בשוק. ואני מתכוון למותג "אתאיזם"
מותג ה"אין אלוהים"
הסיבה לכך היא שזהו , על פי הגדרתו, מותג בלתי רווחי בעליל. אין שום גוף או
מוסד שעשויים להרוויח מהפצת המותג ואין אף איש שיכול להתפרנס ממנו..
ואני סבור, שכמו שקיימים מלכ"רים (מרכזים ללא כוונות רווח) לנושאים שונים
ומגוונים, הגיע הזמן שיקום גם מלכ"ר שיפיץ את בשורת אי קיומו של האל.
לטובת האדם והאנושות, כולה.
אני מאמין אדוק במשוואה: פחות אלוהים=יותר שלום.
רוב העוולות הגדולות והמזעזעות ביותר בהיסטוריה נעשו ועדיין נעשות
בשם האל. בגדול ובקטן. בין עמים ומדינות ובין אדם לחברו.
כשם שהאדם יצר את האל בצלמו, כך הוא מרגיש חופשי
לייחס לו כוונות ולפעול בשמו, כרצונו.
המסקנה המתבקשת היא שככל שתיפחת התחרות הקשה
בין המותגים, יפחתו החיכוכים בין בני האדם ובין העמים, צרכני
המותגים היריבים.
אמנם מלחמות טריטוריאליות, גזעיות, תרבותיות וכלכליות תמשכנה
לנבוע ולסכסך את העולם אבל היקף האלימות הכולל יפחת ללא היכר
בהיעדרן (אי"ה) של מלחמות הדת.
לכן, שמחתי כל כך כשלמדתי לדעת שבאנגליה הושק,לאחרונה, מסע פרסום
צנוע, ביוזמת ובמימון אתאיסתים פרטיים. המסע החל בהקמת אתר
אינטרנט ובפרסום שלטי אוטובוסים המכריזים: "אין אלוהים. אז
הפסיקו לדאוג והתחילו לעשות חיים"
אם נוסיף לכך את הצלחתו השיווקית של הספר "יש אלוהים?" מאת
פרופ' ריצ'רד דוקינס, אני רוצה לקוות שאלה הם בחזקת הזמיר המבשר
את בוא האביב.
אני מנצל הזדמנות זאת כדי לקרוא: "אתאיסתי כל העולם-התאחדו!"
הגיע הזמן שמותג האין אלוהים, יזכה אף הוא
למסעות פרסום רציניים שיהוו משקל נגד להשתלטות המדכאת
של מותגי האל המונופוליסטים.
הכותב הוא מנכ"ל ADMAN החברה למשאבי אנוש לענפי
הפרסום, השיווק והתקשורת
פורסם ב-YNET ב-10.11.08