אם יש דבר שמשרדי הפרסום לא ששים לדווח עליו,
זה פיטורי עובדים. וברור למה. זה מרמז שהמשרד בצרות.
לכן, הם בד"כ נמנעים מלדווח על פיטורים או מדווחים על הרבה
פחות, ממספר המפוטרים בפועל.
האמת היא שיש כיום לא מעט משרדים מפוחדים ומבוהלים
ואולי בצדק, לנוכח אווירת המשבר במשק. אף אחד לא יודע
מה ילד יום והכל מנסים להקדים "תרופה" למכה.
איך? ע"י קיצוצי שכר, קיצוץ בהוצאות ופיטורי עובדים.
עד כמה שזה עלול להישמע מופרך, יש לי בשורה למפוטרים :" עשו לכם טובה".
כפרסומאי שחווה , לא מעט, סבבים של מיתונים למיניהם, שתמיד גררו אחריהם פיטורי עובדים, אני יכול להבטיח שרוב הפיטורים עשו רק טוב
למפוטרים.
למה אני מתכוון? בד"כ כשמשרדי פרסום נאלצים לפטר מסיבות כלכליות,
הם מפטרים עובדים משני קצוות הקשת.
בקצה האחד, אלה הכוכבים הזוהרים. כי הם, מטבע הדברים, גם בעלי השכר הגבוה ביותר וע"י ויתור על כוכב אחד המשרד חסך הוצאה בסדר גודל של כ-5 משכורות.
בקצה השני, אלה העובדים הפחות טובים שבהזדמנות "חגיגית" זאת
המעסיקים שמחים להפטר מהם.
מנסיוני אני יכול לקבוע שבטווח הארוך,העובדים משתי קבוצות האיכות הללו
יפיקו תועלת מהפיטורים.
הכוכבים שפוטרו ימצאו בנקל מעסיק חלופי שישמח לגייס
אותם לשירותיו, כי לכוכבים תמיד יש ותהיה דרישה.
לחלקם יזמן "המצב" הזדמנויות להצטרף כשותפים למשרדים אחרים.
מה שלא היה קורה אם היו ממשיכים לעבוד במקומותיהם הקודמים והנוחים.
חלקם אפילו עשויים לקבל החלטה איסטרטגית לבנות לעצמם את העסק
שלהם. גם זה לא היה קורה בזמנים כתיקונם.
מה שלא יהיה, בכל אחד מהאפשרויות הללו, הם הרוויחו. נכון שזה לא
מרגיע את ההלם הראשוני של קבלת הודעת הפיטורים, אבל זה יקרה. וכשזה
יקרה אותם המפוטרים יהיו אסירי תודה למפטריהם.
העובדים הפחות טובים, מהקצה הנגדי של הקשת, שפוטרו, ממילא לא נהנו
בעבודתם. עולם הפרסום, כמו שהוא יודע להיות מרתק, מספק ומתגמל
לכוכביו כן הוא יכול להיות להתאכזר לעובדים הבינוניים ומטה. עבורם
העבודה היא מפרכת, תובענית, שוחקת ובלתי מתגמלת. פשוט כי אינם
טובים מספיק. חלומם הרטוב של אלה, הוא "לעבור לצד של הלקוח".
הם משוכנעים ששם ייטב להם. אולי הם צודקים. זאת ההזדמנות לנסות
ולהיווכח האם זה הם או שמא זאת תעשיית הפרסום.
כל סבב של משבר מעכיר את האווירה ומונע מרוב האנשים
להביט במציאות בעיניים ולראות את הדברים
כהווייתם. הרוב נוטים לראות את חצי הכוס הריק.
אני מציע כאן, לכל המעורבים מבט נדיר על חצי הכוס המלא.
למרות שזה מאוד לא אופנתי היום.
תהליך ההצטמצמות של משרדי הפרסום, יכול להיות תהליך של התחזקות
עבור אותם פרסומאים נבונים שלא יתפסו לבהלה. אלה ימשיכו להחזיק
בכוכבים ויוותרו על המיותרים. כי הכוכבים הם הם שעושים את ההבדל
האמיתי בין משרד אחד למתחריו.
משרד פרסום הוא לא יותר מההון האנושי שלו. קח ממנו את אנשי המקצוע
הטובים ומה נותר לו? לא כלום.
עבור המפוטרים, כמו שאמרתי לעיל זה יהיה רק לטובה.
אני יודע שהמשפט "הכל לטובה" הוא קלישאה שחוקה, אך אין זה אומר
שהוא לא נכון.
הכותב הוא מנכ"ל ADMAN החברה למשאבי אנוש לענפי הפרסום,
השיווק והתקשורת
פורסם ב-YNET ב-7.12.08