חדווה בר, המפקחת על הבנקים, צוטטה בוועידת ישראל לעסקים: "הבנקים סגרו כ-220 סניפים, כ-20% ממספר הסניפים במערכת הבנקאית כיום. בפריפריה דווקא פותחים סניפים ובערים הגדולות – סוגרים. כל תוכניות ההתייעלות הללו ייצרו חיסכון של מיליארד שקל בשנה". המפקחת הבהירה בנוסף כי "הציבור ייהנה מהחיסכון הזה בכמה דרכים: כבעל מניות באמצעות דיבידנדים, בהורדת עמלות, בהנחות לכל פעולה בנקאית שתיעשה באמצעים ישירים".
אלא שהמפקחת התעלמה הפעם מהלקוחות הקשישים במערכת הבנקאית, חלקם מבוססים ובעלי נכסים ורובם מתקשים להתמצא בטכנולוגיות הבנקאיות החדשות. לאחרונה סיפרה לי קרובת משפחתי הקשישה על הטרחה לכתת רגליה ולעמוד שעה בתור לפקיד בסניף מרוחק של הבנק שלה, שהוא מהגדולים במשק, וזאת לאחר שהבנק איחד שלושה מסניפיו בצפון הישן של תל אביב לסניף אחד, אך זה אינו פועל בימי שישי והלחץ על הפקידים והטלרים בו הוא גדול.
לא רחוק מהסניף המדובר פתח הבנק סניף דיגיטלי גדול שבו הפעילות אינה רבה. קרובת משפחתי מתקשה להשתמש בסניף הדיגיטלי הזה, שברחוב אבן גבירול בעיר, ונדמה לה שאינה שולטת בפעולות. השימוש היחיד מבחינתה בבנק ללא פקידים הוא במשיכת מזומנים בכספומט.
פגיעה כלכלית וניצול
ביוני 2016 הכריזה המפקחת בכנסת בוועדת המדע, חדווה בר, כי "המהפכה הדיגיטלית מוזילה את תעריפי הבנקים ב-75%". המפקחת הצהירה ("גלובס" 22.6.16) כי "50% מהפעולות מבוצעות מחוץ לבנק ו-50% מהלקוחות מנויים על שירותי האינטרנט".
יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב, צינן את התלהבות המפקחת ואמר כי "ישנן אוכלוסיות רחבות – תושבי הפריפריה, קשישים, בעלי מוגבלויות – שעבורם המהפכה הדיגיטלית עלולה להגדיל את הפער". דליה רזניק, נציגת משרד הרווחה בדיון בוועדת המדע, ציינה כי "לחלק מהאוכלוסייה לא תהיה נגישות להליכים טכנולוגיים. ישנם 160 אלף זכאי חוק סיעוד שאני מאוד חוששת שייפגעו מהמעבר, כבר כיום יש ניצול כלכלי שלהם בידי עובדים ובני משפחה".
המפקחת על הבנקים אינה יכולה להסתפק בדיילות בסניפים, שהדריכו לזמן מוגבל קשישים כיצד להפקיד שיקים ומזומנים. הקשישים צריכים לדעת לפעול במערכת הדיגיטלית בתחומים בנקאיים יותר מורכבים כמטבע חוץ או אשראי וחיסכון.
המערכת הבנקאית שהופכת בהדרגה ליותר דיגיטלית חייבת לבצע שתי פעולות הכרחיות, שאותן צריכה המפקחת לדרוש שהבנקים יממנו: לגלגל את מרבית החיסכון ללקוחות ובוודאי לקשישים שביניהם; ולבצע ימי הדרכה מאורגנים, כולל תרגול, לכל קשיש שאינו בקיא ולא שולט בהליכים הדיגיטליים. כמו כן, על הבנקים לבצע את השינויים הטכנולוגיים בהדרגה ולוודא שקשישים או חולים סיעודיים ומתקשים אחרים יתמצאו בבנקאות הדיגיטלית ולא יהיו מנותקים מכספם.
פורסם בגלובס 01/01/2017, 14:07