בכל פעם שהרב עובדיה פולט איזה
דבר שטות, מייד מתגוללים עליו כל
אנשי התקשורת הנאורים וכל הנפגעים התורנים.
בעוד אלה מתגוללים, נזעקים, שלוחיו
של הרב, אלי ישי ושלמה בניזרי, מתייצבים
מול המצלמות והמיקרופונים וטוענים , בלהט, שהדברים
הוצאו מהקשרם, לא הובנו כהלכה, שפת התורה
שונה מהעברית החילונית ובכלל הרב התכוון
הפוך ממה שהשתמע.
זהו כבר ריטואל קבוע, שאיבד, מזמן, את שארית אמינותו.
ותמיד, לצד הביקורת והצעקות חוזרת ועולה
השאלה "איך זה יכול להיות שאיש כל כך חכם,
מדבר כאלה שטויות ובשפה כה נמוכה?"
התירוץ, היחיד, העולה על דעת הפרשנים, הוא
שהאיש כבר בן 87 ושכלו רפה.
זהו תירוץ קלוש ורחוק מהאמת. איך יודעים?
כי , הוא התבטא כך גם כשהיה צעיר ב-20 שנה
וגם כי בקיאותו הנדירה, לא נפגעה כהוא זה.
ברשותכם, אנסה להסביר את הרב ולהציע
לו מספר הצעות יסוד, בתקשורת.
קטונתי מלהעיד על גדולתו של הרב יוסף
אבל נאמנות עלי עדויותיהם של יודעי דבר
ובראשם אדם ברוך (בר סמכא, בפני עצמו)
שהרב עובדיה הוא גדול הדור, פוסק הלכה ענק
ובקיא מאין כמותו, במקורות.
אז, איך מתיישבת הסתירה, לכאורה, בין החוכמה
והפסיקה המתקדמת והנועזת שלו לבין שפת הביבים
ודברי ההבל שהוא משמיע לצאן מרעיתו?
נתחיל, בהבנת שיטתו . הרב עובדיה הוא רמב"מיסט
מובהק. הוא אמנם איננו איש אשכולות כמו הרמב"ם
ואיננו פילוסוף כמו הרמב"ם אבל הוא, בהחלט,
ראציונאליסט, כמו הרמב"ם.
לכן, אין לחשוד בו שהוא מאמין בהשגחה פרטית,
בשכר ועונש או בעולם הבא. ובכל זאת הוא נסמך עליהם
ועושה בהם שימוש.
כראציונאליסט, הוא סולד עמוקות מכל עולם המיסטיקה,
מקמיעות, מקברי צדיקים ומשאר אמונות סרק ,שעל פי
הראציונאליסטים הם בגדר עבודה זרה ולמרות זאת
הוא איננו יוצא נגדם , בריש גלי.
בנסיון ליישב את הסתירה, לכאורה, הרשו לי לקחת אתכם
אל הרמב"ם.
הרמב"ם, גדול המאמינים, לא התייחס לתחיית המתים
ולעולם הבא, באף אחד מכתביו הקנוניים ורק בחיבורו
"פירוש המשנה" הוא התייחס לנושא במשפט אחד "וכבר ביארתיו"
כשהוא מתכוון לביאור " רשעים אפילו בחייהם קרויים מתים
וצדיקים אפילו במיתתם קרויים חיים" בקיצור, הרמב"ם כפר
ברעיון תחיית המתים, כפשוטו.
כשהתחוור לו שפירושו האבסטרקטי, לתחיית המתים, קומם עליו
את רוב הציבור שגדל והתחנך על ברכי האמונה הפשוטה
בתחיית המתים, הגיע למסקנה שגם אם לא לשמה יגיעו לשמה
והסכים, אחרי 30 שנה, להיענות לדרישת הציבור
והוציא את איגרת "תחיית המתים והעולם הבא"
שם הוא מציע גם את הפירוש העממי. וזה מה
שכתוב במבוא לאיגרת "את דעתו בדבר תחיית המתים והעולם הבא,
כפי שראוי ל"אנשי חוכמה" להבינם,הגיד בחיבוריו פירוש המשנה,
משנה תורה ומורה נבוכים ואילו את האיגרת הזאת
אין הוא כותב אלא בשביל "סכלים שבבני אדם…שכבר נתמלא מוחם
משגעונות הנשים הזקנות ודמיונות נפסדים…בהתאם
לאמיתות המקובלות על ההמון"
וכמו שהרמב"ם נהג לדבר בשפה אחת עם "אנשי החוכמה"
ובשפה אחרת עם "הסכלים" כך , בדיוק נוהג גם
הרב עובדיה.
הוא יודע היטב לפני מי הוא מופיע ובהתאם הוא מכוון את דבריו ואת
שפתו, אליהם. אני בטוח שעם תלמידי חכמים הוא מדבר
אחרת.
ברור לו שקהל שומעי דרשתו השבועית, מורכב ברובו הגדול
מבעלי תשובה, בורים ועמי ארצות שהגיעו אל הדת על סמך ההבטחה
שהעולם הזה הוא"פרוזדור לעולם הבא"
והתחנכו
על אגדות ההשגחה הפרטית והרב עובדיה איננו מתכוון
לנכר אותם ע"י הפרכת תפיסות עממיות, אלה.
אפילו כשיצא, לא מזמן, נגד העלייה לקבר הרבי מברסלב הוא לא
העז לתמוך זאת בנימוקים ענייניים אלא העדיף להסתמך על הנימוק
שעדיף לראש המשפחה לבלות את החג בחיק משפחתו.
הרב עובדיה, מוצא את עצמו בקונפליקט. מצד אחד, יש לו את
צאן מרעיתו, שמי כמוהו יודע, כיצד לדבר אליו ואיך לשבות את ליבו
ומצד שני דבריו זולגים לתקשורת הכללית ומקוממים
עליו את כל הציבור האינטיליגנטי וזאת הוא לא יכול להרשות
לעצמו, כמי שרוצה להשפיע על החיים הפוליטיים, בארץ.
אז איך יוצאים מהקונפליקט? אם הוא היה שואל אותי (והוא לא)
הייתי ממליץ לו לשכור יועץ תקשורת חילוני. מישהו שמבין את
הרגישויות של הציבור שאיננו שומר מצוות ואת אלה
של התקשורת. מישהו שלא נתפס כחסיד שוטה של הרב ויכול
לייצגו באמינות, מול התקשורת. מישהו שיעבוד עם הרב
לפני כל דרשה ויעזור לו ל"פרק" מוקשים פוטנציאליים, עוד
טרם שנאמרו, כדי שלא יצטרך להתנצל ולהסביר, מאוחר יותר.
ומעל הכל, הייתי ממליץ לרב לקיים שיחות רקע, מעמיקות
עם העתונאים המובילים בטלויזיה, ברדיו ובעתונות, כדי להסביר להם
שהוא מדבר בשפות שונות לקהלים שונים. כך שבפעמים הבאות
הם יבינו מאיפה ולמה הדברים באים, לא יקפוץ עליו
רוגזם ויוכלו להסביר אותו
במקום לתקוף אותו.
ועוד הייתי מייעץ לו "צא מהשמלה והתרבוש, הם מזכירים לנו,
יותר מדי את נסראללה" וכידוע, ההופעה קובעת את התודעה.
הכותב הוא מנכ"ל ADMAN החברה למשאבי אנוש
לענפי הפרסום, השיווק והתקשורת
פורסם ב-YNET ב-3.9.07