לאחרונה פנו אלי ממערכת החדשות של ערוץ 2 וביקשו לראיין אותי על
המיתון בתעשיית הפרסום ובין השאר נשאלתי גם לדעתי על עתיד הענף והאם אני צופה יציאה מהמשבר.
תשובתי המיידית היתה שזאת איננה הפעם הראשונה ולא השנייה שענף הפרסום חווה משבר. נער הייתי וגם זקנתי ועברתי לא מעט משברים דומים. קשים יותר וקשים פחות ועל כולם חל אותו חוק טבע בסיסי, האומר :- מה שעולה חייב לרדת ומה שיורד בסוף יעלה.( נכתב על זה אפילו שיר שהיה ללהיט בינלאומי) כך היה בעבר וכך יהיה גם הפעם. השאלה היחידה העומדת
על הפרק היא כמה זמן יידרש כדי לעלות מהשפל.
לאחר שסיימתי את השיחה עם הנציגה של ערוץ 2 נזכרתי שבעקבות המשבר ב-2002 כתבתי טור בדה מרקר תחת הכותרת "מהי מהירות החושך?" הטור דן בדיוק בסוגיה הזאת ובהשלכות המשבר על הענף כולו.
חיפשתי את הטור ההוא , קראתי אותו מחדש ושמחתי להיווכח שמה שהיה אז עוד לא חזר. הפיטורים ההמוניים עוד לא התרחשו, מפרסמים עוד לא נעלמו ומשרדי פרסום קטנים עוד לא נסגרו.
שני האינדיקטורים הרגישים ביותר למשבר בענף, הם:
1. הפרילאנסרים חוזרים לחפש משרות קבועות.
2. מחוסרי העבודה מפסיקים להיות בררנים ומוכנים לקבל כל משרה.
ובכן, שני האינדיקטורים הללו מתעתעים, בשלב זה. מצד אחד הפרילאנסרים באמת חוזרים בהמוניהם להתדפק על דלתות משרדי הפרסום בחיפוש אחר משרות קבועות אבל מצד שני מחוסרי העבודה עדיין בררנים מאוד ומוכנים לקבל אך ורק משרות העונות בדייקנות מלאה על דרישותיהם.
אז באשר לשאלה מהי מהירות החושך או במלים אחרות כמה זמן יעבור עד שהענף יצא מהחושך אל האור, אי אפשר כמובן לספק תשובה נחרצת אבל אני מוכן , בכל זאת, להסתכן בתחזית.
לדעתי, ברבעון הראשון של השנה החדשה נראה את האור שבקצה החושך.
למה אני חושב כך? כי אני חושב שהמפרסמים הגדולים שנבהלו מהמחאה החברתית והתכנסו בקונכיותיהם יתעשתו ויתגברו על פחדיהם, אחרי הכל הם חייבים להתחרות על השוק, הם לא יכולים להרשות לעצמם להיעלם לגמרי. גם משרדי הפרסום חייבים להמשיך לתפקד ולשרת את לקוחותיהם ואי אפשר לעשות זאת ללא עובדים ולכן הם יעשו כל מאמץ להיאחז בעובדיהם הטובים.
המשתנה היחיד שיכול לערער את התחזית שלי הוא עתידו של ערוץ 10.
ובעניין זה הכל תלוי במשפחת ראש הממשלה. אם המשפחה תתעקש ותסרב להתרצות והערוץ אכן ייסגר, הענף כולו יכנס לסחרור. התחרות תיעלם, זמן האוויר לפרסום יפחת משמעותית, מחירי הפרסום יעלו ואלפי מפוטרים לכל רוחב ועומק התעשייה, יהפכו את קערת התחזית שלי על פיה.
וכאן עלי להודות שאינני יודע לצפות את תגובותיה של המשפחה.
אשר על כן, לא נותר לנו אלא להמתין ולראות מי יגבר, נקמנותה של המשפחה או חמלתה?
הכותב הוא מנכ"ל ADMAN החברה למשאבי אנוש לענפי הפרסום, השיווק והתקשורת.
.
פורסם באייס ב-26.12.11