גינגי פרידמן
בהפגנת "העם רוצה שינוי" נאם יאיר גרבוז ויצא נגד תרבות "הקומץ" שהתנחלה במחוזותינו. תרבות שעיקרה הוא דחיית האשמה והטלתה על "הקומץ". "הקומץ הוא השעיר לעזאזל החדש. בדבריו הוא מנה את קומץ פושעי הגבעות, את קומץ בריוני תג מחיר, את קומץ השוטרים המטרידים והמושחתים, את קומץ הפוליטיקאים המושחתים וכן, גם את קומץ עובדי האלילים, מנשקי הקמעות וקברי הצדיקים. בעת נאומו הנוקב, איש מרבבות המפגינים לא מחה. אדרבה, כולם קיבלו את דבריו באהדה. אבל, לא עברו אלא שעות מספר ודוברי הליכוד חשבו שמצאו את הגביע הקדוש. את הנס שיביא להם רווח והצלה מגורלם הצפוי בבחירות. הם התנפלו כמוצאי שלל רב על "מנשקי הקמעות" הוסיפו להם מיוזמתם גם את "המזוזות" (שלא הוזכרו בנאום) והאשימו את גרבוז ובאמצעותו את כל אסמול בגזענות. משל היה הדבר דומה לנאום הצ'חצ'ים של דודו טופז. מלבד כמה דוברים קבועים של עדות המזרח שמיהרו לקפוץ על העגלה, העניין לא תפס תאוצה (לאכזבתו המרה של הליכוד) ואחרי יום דעך כלא היה. ובצדק. וכל זאת למה? כי נאום הצ'חצ'חים היה באמת מעליב ומיועד לפגוע בעדות המזרח מה שלא כן הנאום של גרבוז. בהתייחסותו ל"מנשקי הקמעות" הוקיע גרבוז את הבורות. אלא שהבורות איננה נחלתה הבלעדית של עדה זו או אחרת. היא חוצה עדות. נישוק מזוזות משותף למזרחים ולאשכנזים כאחד, השתטחות על קברי צדיקים משותפת לבני כל העדות כמו גם נישוק אבנים. ולמה מנהגים אלה מייצגים בורות? כי הם מנוגדים ליהדות ההלכה הקלאסית והסתפחו אל הדת כספחת. בעיני הרמב"ם הם נחשבו לעבודת אלילים.
אשר על כן דווקא אלה שקפצו והזדרזו להאשים את גרבוז בגזענות הם הם הגזענים, כמו שנאמר "הפוסל, במומו הוא פוסל" כי הם אלה המשייכים את המנהגים הללו למזרחיים.
הכותב הוא מנכ"ל ADMAN החברה למשאבי אנוש לענפי הפרסום, השיווק והתקשורת
פורסם ב-10.3.15