Breaking News

היומן שנכתב על-ידי יוסף דעדוש במחנה הריכוז ג'אדו התגלה שנים רבות לאחר מותו ונמסר בטקס מרגש ל"יד ושם"

ביום השואה הבינלאומי: יומן גנוז ממחנה ריכוז בלוב נמסר ל"יד ושם"

היומן שנכתב על-ידי יוסף דעדוש במחנה הריכוז ג'אדו התגלה שנים רבות לאחר מותו שמעון דורון, בנו של דעדוש ויו"ר הארגון העולמי של יהודים יוצאי לוב, דאג להפוך את היומן לספר רב-מכר ולסרט תיעודי מושקע בטקס המרגש ביד ושם נכחו יו"ר הפדרציה הספרדית העולמית בישראל חיים כהן, ח"כ אלי דלל, אלוף במיל' יום טוב סמיה וניצולי שואה

 

"היומן הגנוז ממחנה הריכוז ג'אדו" הוא סיפור של אמונה, תעצומות נפש וניצחון. הוא התגלה שנים רבות לאחר מות המחבר, יוסף דעדוש, וכעת הגיע למשכן הקבע הראוי לו – יד ושם.

היומן נכתב במהלך השהות של דעדוש במחנה הריכוז ג'אדו בלוב, תחת סכנת חיים של ממש. במשך עשרות שנים הוא שכן בארון מסמכים בבית, נסתר מהעין, עד שבנו של דעדוש – שמעון דורון, יו"ר הארגון העולמי של יהודים יוצאי לוב – קיבל אישור מאמו לנבור באותו ארון. האב, שהיה פעיל חברתי בולט בלוב ופעל רבות למען הקהילה, הותיר אחריו שלל התכתבויות עם מוסדות שלטון שונים, בעברית, אנגלית ואיטלקית, וגם מחברת עם הכותרת "יומן זיכרונות מחנה הריכוז ג'אדו".

שמעון הבין מיד שמדובר באוצר, והחל לפעול במרץ כדי להפיח בו חיים מחודשים. ד"ר יעקב לאטס מאוניברסיטת בר אילן, מומחה לכתבים איטלקיים עתיקים, עמל על התרגום במשך 3 שנים, והסופר המוכשר שלמה אברמוביץ', שהתחבר מיד לדמותו של דעדוש, הפך את היומן לספר רב-מכר.

התחנה הבאה במסע שימור הזיכרונות ממחנה הריכוז הייתה סרט תיעודי. על-מנת להבטיח תיעוד מדויק, הוקם דגם מיניאטורי של ג'אדו, והיוצרים – גולן רייז ושרון יעיש (נכדתו של יוסף דעדוש) – ראיינו בני משפחה וניצולים. הסרט יוקרן ביום השואה בערוץ 11.

טקס מרגש ביד ושם

הרצון להנציח את סיפור שואת יהודי לוב ואת סיפורו של יוסף בא לידי ביטוי גם בתוכנית של שמעון דורון לתרגם את "היומן הגנוז ממחנה הריכוז ג'אדו" לאנגלית, ערבית ואיטלקית. את היומן עצמו דאג שמעון להעביר לכתובת הנכונה ביותר עבורו – משכן יד ושם, שם הוא ישכון לבטח ולנצח. אל טקס מסירת היומן הגיעו אנשי ציבור רבים, ובהם יו"ר הפדרציה הספרדית העולמית בישראל חיים כהן, חבר הכנסת אלי דלל, חברת הכנסת לשעבר רויטל סויד, האלוף במיל' יום טוב סמיה, סגן שר האוצר לשעבר יצחק כהן, שמעון דורון וחבריו להנהלת הארגון העולמי של יהודים יוצאי לוב, והחשובים מכולם – ניצולי שואה ובני משפחותיהם. לרגל יום השואה הבינלאומי, 6 ניצולים ממחנות שונים (ג'אדו, ברגן בלזן ואינסברוק רייכנאו אליו נשלחו רבים מגולי בנגאזי) הדליקו נר זיכרון.

שמעון דורון, בנו של דעדוש ויו"ר הארגון העולמי של יהודים יוצאי לוב

חברי הפדרציה בתמונה משותפת

חדשות יומיות | מזג האויר בישראל
רכישת תבניות איכותיות | רכישת דומיינים בזול | וובסל קידום שיווק פירסום באינטרנטפתרונות דיגיטל | קידום אתרים פיתוח אתרים |הקמת אתרים | פוסטרים | ליטוגרפיות | תמונות קנבס | צלם אדריכלות | מודעות שכדאי לראות | ספריית עסקים מקודמים | קידום אורגני בגוגל

About רון פלג

Check Also

צילום ברוריה אלעד

המזרחן תושב חיפה אל"מ (מיל.) ד"ר משה אלעד פרסם השבוע את הספר סוגיות הליבה בסכסוך הישראלי – פלסטיני

הישג לספרו של המזרחן החיפאי אל"מ (מיל.) ד"ר משה אלעד אודות סוגיות הליבה בסכסוך הישראלי  …

יו"ר אומ"ץ, פנחס פליצ'ה פלד:

תנועת אומ"ץ מעלה הילוך במאבק הציבורי נגד החלטת מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, להתחיל כבר כעת בהליך לבדיקת תפקודו של צה"ל לפני ה-7/10

תנועת אומ"ץ הגישה עתירה לבג"ץ נגד  מבקר המדינה: "בדיקת הצבא בעת הנוכחית פוגעת במאמץ המלחמתי, …