מנהלי מכבי חיפה לא מבינים מה קורה להם,
יש להם קבוצת כדורגל ש"גדולה על הליגה"
בכמה דרגות, לוקחת אליפויות בהליכה,
משחקת כדורגל מלהיב ( לפחות מחצית אחת
וזה בהחלט מספיק לה) והקהל לא מגיע למגרשים.
הם טוענים שהם ניסו הכל : מבצעי קד"מ, הוזלות
כרטיסים, עידוד נערים וחיילים וכ"ו ושום דבר לא עוזר.
מה קורה פה?
אז יש לי חדשות למנהלי מכבי חיפה. לא ניסיתם
הכל ובוודאי שלא ניסיתם את הדברים הנכונים.
למכבי חיפה יש מנהלים ובעלים המצטיינים
בניהול הם רק לא מבינים שמועדון כדורגל
הוא מותג הדורש גיבוי שיווקי, פרסומי
בדיוק כמו כל מותג אחר ואפילו יותר.
כי , מועדון כדורגל הוא מותג מורכב יותר
מכל מותג אחר שאנחנו מכירים.
האמת היא שאהדה למועדון כדורגל היא התופעה
הכי בלתי מפוענחת בעולם המותגים.
אדם מתקשר למועדון , מושא אהדתו, כשהוא
ילד בן 6 או 7 ומאז הוא לא ייפרד ממנו
עד יום מותו. במהלך חייו, הוא יכול להחליף את שמו,
בני/ות זוגו, אזרחותו, מקומות מגוריו,
דתו, עיסוקיו וכל דבר אחר בחייו רק דבר אחד
הוא לעולם לא יחליף, את המועדון שלו.
הוא יישאר נאמן למועדון, בהצלחות ובכשלונות,
בגשם ובחמסין, בארץ ובחו"ל ,בליגת העל או חלילה
בליגה נמוכה יותר.
כשהמועדון מנצח הוא ישמח וכשהוא מפסיד
הוא ייעצב. אבל כשחושבים על זה, זה די משונה.
הרי, איזה השפעה אמיתית יש לנצחון או להפסד
המועדון, על חיי השגרה של האוהד? שום השפעה. כלום.
יתר על כן, כל מותג אחר שמאכזב את צרכניו
יינטש מייד. לא כן כשמדובר במועדון כדורגל
האהדה והנאמנות אינם תלויים בביצועי המותג.
כמו אהבה שאינה תלויה בדבר.
ועוד אספקט מעניין, כפי שדיבר עליו ג'רי סיינפלד,
בזמנו "המועדון מחליף בעלים, השחקנים עוברים
מקבוצה לקבוצה ורק החולצות נשארות. כך שבעצם
אנחנו נאמנים לחולצות"
כדי להבין היכן
כשלו מנהלי מכבי חיפה
ומה עליהם לעשות כדי להחזיר את הקהל
למגרשים, צריך לבחון את התופעה ,מזוית אחרת, מהמקובל.
מה פשר האהדה למועדון כדורגל? הצורך להגדרה
עצמית. מה שנכון לצריכת כל מותג אחר.
אלא כיוון שההתקשרות למועדון נעשית בגיל
מאוד מוקדם, החיבור מתחזק ומתהדק במשך
השנים והופך לטבעו השני של האדם.
האמצעי להגדרה איננו המותג עצמו כי אם
צרכניו או קהל אוהדיו. כמו למשל מרצדס.
אדם הרוכש מרצדס עושה זאת לאו דווקא
בזכות איכות המכונית כי אם בזכות רצונו
להיות מזוהה עם האנשים שנוהגים במרצדס.
כלאמר צרכני המותג הם חלק מהמותג עצמו.
כך זה ברוב המותגים ובוודאי בכדורגל.
מה עוד, שבכדורגל קהל הצרכנים/אוהדים
הם הגורם הקבוע היחיד, חוץ מצבע החולצות.
ומה הסיבה הגורמת לאוהדים לבוא למגרשים?
לא כדי לצפות במשחקים. את זאת אפשר לעשות
בתנאים נוחים יותר ובמחיר זול יותר, בטלויזיה.
2 הסיבות היחידות שיכולות לגרום לאוהדים
לבוא למגרשים הפרימיטיביים, לשלם מחירים
גבוהים ולהתקע בפקקים, הן: הרצון לשהות בחברת
האנשים שברצונם להיות מזוהים איתם, לראות
ולהראות איתם
והרצון לעודד את הקבוצה ובכך להרגיש שהם נוטלים חלק
אקטיבי בהישגיה.
מה שקרה למכבי חיפה זה שהאוהדים מרגישים
שהקבוצה איננה זקוקה לעידודם, כי היא מנצחת
בקלי-קלות גם ללא העידוד . באופן פרדוקסלי, לכאורה,
ההצלחה מייתרת את האוהדים ולעומת זאת גורם
ההגדרה העצמית באמצעות המותג איננו זוכה
לשום חיזוק וטיפוח מצד המועדון.
וכאן בדיוק מצויים הבעיה והפתרון.
הרוב הגדול של ציבור אוהדי מכבי חיפה, מגיע מחתכי
האוכלוסיה הסוציו-אקונומיים הגבוהים יותר
ושם בדיוק נמצא מאגר הצופים, הפוטנציאלי, של המועדון.
את האנשים האלה יש להביא למגרשים
ע"י טיפוח הסטטוס החברתי שלהם.
כמו שעשתה, למשל, מכבי ת"א בכדורסל.
מר איתמר צ'יזיק מנכ"ל מכבי חיפה, אומר:
"זה לא שאנחנו צריכים שיווק אטרקטיבי,
הרי מכבי חיפה היא קבוצה טובה בפני עצמה."
אני מזמין את מר צ'יזיק לספר את זה לבוס
שלו מר שחר, שמכוניות הונדה ,וולוו ויגואר שהוא מייבא
הן מכוניות טובות בפני עצמן ולכן אינן זקוקות
לשיווק אטרקטיבי. אני בטוח שמר שחר ישמיע
לו שיעור או שניים מהמבוא לשיווק.
אני מציע למר יעקב שחר,
האמון על עבודה עם פרסומאים ויחצ"נים
שאת אותה התורה שהוא מיישם לגבי המותגים
האחרים שבאמתחתו, יישם גם במותג האהוב עליו.
שישכור את שרותיהם הטובים של משרדי
פרסום ויחס"צ מקצועיים, והוא מכיר כאלה.
שיקצה להם
את התקציבים הדרושים ויטיל עליהם
לפתח ולנהל קמפיין שכל תכליתו תמיכה
במותג ע"י חיזוק הסטטוס שהוא
מספק לאוהדיו מצד אחד והדגשת הצורך
של השחקנים בעידודם, גם בימים טובים.
(מסע פרסום למכירת מנויים וכרטיסים
איננו בונה מותג.)
רק קמפיין שיווק אטרקטיבי, כיאה למועדון
אטרקטיבי יוכל להחזיר
את האוהדים למגרשים.
אני בכוונה לא מדבר הפעם על התנאים המחפירים
שהאצטדיון בקרית אליעזר מספק לקהל הצופים,
כי הוא שייך לעיריה ולא למועדון ולכן אין זה בידו לשפר אותם.
נכתב ע"י גינגי פרידמן , מנכ"ל ADMAN.
החברה למשאבי אנוש לענפי הפרסום, השיווק והתקשורת
פורסם לראשונה ב-YNET ב- 26.9.05