Breaking News

טקס המלגות השנתי של ועד העדה הספרדית התקיים במוזיאון טיקוטין

גם השנה: ועד העדה הספרדית בחיפה חילק מאות אלפי שקלים לסטודנטים

"אתם אלה שתמשיכו לפתח את המדינה ולהבטיח את ביטחונה ושגשוגה"

טקס המלגות השנתי של ועד העדה הספרדית התקיים במוזיאון טיקוטין והציג את הפנים היפות של חיפה העמותה, שחוגגת 150 שנות נתינה לקהילה, היא היחידה בארץ שמעניקה מלגות משמעותיות לאורך עשרות שנים ראש העיר עינת קליש רותם: "גדל כאן דור מדהים. כשהכל יהיה בידיים שלהם – העולם יהיה טוב יותר"

 

אחד מ"סודות" ההצלחה של ישראל – רק בת 75, וכבר אחת המדינות המתקדמות בעולם – הוא השכלה. בחיפה פועלים שני מוסדות אקדמיים מצוינים, ומספר רב של צעירות וצעירים בעלי פוטנציאל גבוה. עבור חלקם, המכשול העיקרי בדרך למימוש הפוטנציאל הוא מחסור כלכלי, וכאן נכנסת לתמונה עמותה ותיקה שהוקמה עוד בימי השלטון העות'מני: ועד העדה היהודית הספרדית בחיפה.

בכל שנה מעניק ועד העדה הספרדית מלגות בסכום כולל של מאות אלפי שקלים לסטודנטיות וסטודנטים מחיפה והסביבה, על בסיס שיקולים כלכליים – כדי שכל אחד וכל אחת יוכלו ללמוד, להתפתח ולהמשיך לפתח גם את העיר והמדינה.

"בזכות ההשכלה בנינו מדינה לתפארת", תיאר יו"ר ועד העדה, עו"ד יוסי גילאור, את הסיבה למחויבות ארוכת השנים. "בעשורים האחרונים העמותה חילקה מלגות לימודים בהיקף כולל הנאמד במיליוני שקלים. עבורנו זוהי זכות שאין גדולה ממנה. אין עוד עמותה בישראל שמעניקה סכומים כה משמעותיים, ובהתמדה לאורך שנים כה רבות".

טקס חגיגי במעמד ראש העיר ובכירים מהאקדמיה

מעבר לנתינה הכספית, שמאפשרת גם למי שמגיעים ממשפחות מעוטות יכולת כלכלית להגיע להישגים, עורך ועד העדה הספרדית בחיפה מדי שנה טקס חגיגי – במטרה לחלוק כבוד: לסטודנטים ולסטודנטיות, למי שעמלים כדי לקיים את מפעל המלגות וגם להשכלה ולרוח הישראלית.

השנה כיבדו את הטקס בנוכחותם ראש העיר, ד"ר עינת קליש-רותם, יו"ר הפדרציה הספרדית העולמית חיים כהן, וכן שני פרופסורים בכירים: פרופ' מרסל מחלוף ופרופ' איסי דורון.

פרופ' דורון, דיקן הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות באוניברסיטת חיפה, הדגיש את חשיבות הקשר בין האקדמיה לבין העולם המעשי. כדוגמה הוא סיפק את שיתוף הפעולה בין הפקולטה לבין הבית ספרדי, המופעל ע"י ועד העדה. סרטון שבו סטודנטיות מספרות על פעילותן בבית האבות חיזק את דבריו.

פרופ' מחלוף היא דיקנית הפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון, אחת ממשיאות המשואות ביום העצמאות ה-70 ומודל לחיקוי – כמי שגדלה במשפחה במעמד סוציו-אקונומי נמוך והפכה למדענית פורצת דרך. "עבורי מלגה הייתה לא רק תמיכה פיננסית", סיפרה פרופ' מחלוף, "אלא גם אמירה: 'את טובה'. המלגה הניעה אותי להצטיין כדי להוכיח שאני לא פחות טובה מחברים שבאו ממשפחות מבוססות". פרופ' מחלוף המליצה לסטודנטים לא לשכוח מאיפה הם באים ובפרט את ערכי יהדות המזרח: "תיקחו חלק גם בתרומה לחברה, בגישור ופישור, מתינות סובלנות".

ד"ר קליש-רותם פרגנה למקבלי ומקבלות המלגות: "גדל כאן דור מדהים. כשהכל יהיה בידיכם – העולם יהיה טוב יותר". ראש העיר הזמינה את הסטודנטים להישאר בחיפה אחרי השלמת הלימודים, כדי ליהנות ממגוון אפשרויות התעסוקה המתקדמות שהעיר מציעה, והחמיאה גם לוועד העדה הספרדית: "אני שמחה וגאה ליטול חלק במסורת זו, ומברכת את הוועד על 150 שנות נתינה למען הקהילה והעיר".

מקבל המלגה שהפך לטייס ודוקטור לאסטרו-פיזיקה

המימון למלגות – 160 במספר – הגיע מקרן העזבונות ע"ש ליאון דיין ורבקה טסקר, ומהקרן המשותפת לוועד העדה ולאוניברסיטת חיפה.

כשתומכים בכל כך הרבה אנשים לאורך עשרות שנים, מקבלים פידבקים מגוונים. לפני מספר חודשים פנה אל ועד העדה עובד דהרי, וסיפורו מעורר ההשראה הובא בטקס השנה: דהרי קיבל מלגה עוד בשנות ה-60, ובזכותה השלים את הלימודים בבית הספר הריאלי. הבסיס שקיבל סייע לו להשלים בהצטיינות את קורס הטייס של חיל האוויר ולהפוך לדוקטור לאסטרו-פיזיקה.

סיפורים כמו זה של עובד מזכירים לחברי ועד העדה הספרדית, ולכולנו, עד כמה חשובה העשייה למען הקהילה. השנה מציינת העמותה 150 שנות פעילות בשורת אירועים, לרבות ערב גאלה חגיגי ביולי וערב חווייתי באודיטוריום בספטמבר.

אי של שפיות – ומודל לחיקוי בימי מחלוקת קשה

את ועד העדה הספרדית ייצגו בטקס, שנערך במוזיאון טיקוטין, יו"ר העמותה עו"ד יוסף גילאור, רב העדה, הרב יוסף חיים פרץ, יו"ר ועדת המלגות מכלוף עקיבא וחברת הוועדה שפרה ענתבי.

עקיבא, ה"מנוע" של מפעל המלגות המרשים, הודה לנשות ואנשי העמותה שתרמו רבות להצלחת האירוע: מזכירת ועד העדה לימור דהן, חברת ועדת המלגות בתיה רומן ויגאל אלון מהבית הספרדי. הרב פרץ הזכיר לנוכחים לקח היסטורי חשוב מתקופת חורבן הבית: "לעם ישראל קרתה טרגדיה. 25,000 אנשי השכלה, כמו אלה שכאן באולם, נהרגו. זה קרה כי הם לא נהגו בכבוד זה בזה. חיפה היא עיר צבעונית ורבגונית המאחדת את כל המגזרים. אם זה עובד בעיר, זה יכול לעבוד גם במדינה".

עו"ד יוסף גילאור בחר גם הוא להתייחס לתקופה המורכבת שעוברת על מדינת ישראל, ולציין את מה שמאחד את כולנו כאן: "מוסכם על הכל כי בזכות השכלה בנינו מדינת לתפארת. מדינה עם עוצמה – צבאית, מדעית, כלכלית וערכית". עו"ד גילאור, שנבחר לאחרונה ל"יקיר העיר חיפה", ציין כי העמותה תמשיך לפעול גם למען קירוב הלבבות ואחדות. לסטודנטים ולסטודנטיות אמר: "אתם אלה שתמשיכו לפתח את המדינה, ולהבטיח את ביטחונה ושגשוגה".

"אני לא מוותר על האירוע, גם אם זה כרוך בפקקים של 4 שעות"

חיים כהן, יו"ר הפדרציה הספרדית העולמית, הגיע לטקס מירושלים ואמר בחיוך: "אני אף פעם לא מוותר על הענקת המלגות בחיפה, גם אם זה כרוך בפקקים של 4 שעות". כהן סיפר כי טיפוח הדור הבא הוא אחד הנושאים החשובים ביותר בעיניו, וכך למשל ערכה הפדרציה הספרדית קונגרס עולמי של צעירים יוצאי עדות המזרח. בקונגרס שנערך בקנדה השתתף גם נציג ועד העדה בחיפה, איציק שלום. כמו כן סיפר כהן לסטודנטים שגם הפדרציה הספרדית מחלקת מלגות – עבור עבודות דוקטורט.

הטקס – שאותו הנחתה בחן רב ברכה סלע, שמילאה בעבר את תפקיד מזכיר העיר חיפה – כלל גם שירים ברוח האירוע: הצמד ורדית ורפי פתחו עם "בגלל הרוח", המשיכו עם "הללויה" וסיימו עם כל הנוכחים בשירת התקווה.

 

 

חדשות יומיות | מזג האויר בישראל
רכישת תבניות איכותיות | רכישת דומיינים בזול | וובסל קידום שיווק פירסום באינטרנטפתרונות דיגיטל | קידום אתרים פיתוח אתרים |הקמת אתרים | פוסטרים | ליטוגרפיות | תמונות קנבס | צלם אדריכלות | מודעות שכדאי לראות | ספריית עסקים מקודמים | קידום אורגני בגוגל

About רון פלג

Check Also

צילום ברוריה אלעד

המזרחן תושב חיפה אל"מ (מיל.) ד"ר משה אלעד פרסם השבוע את הספר סוגיות הליבה בסכסוך הישראלי – פלסטיני

הישג לספרו של המזרחן החיפאי אל"מ (מיל.) ד"ר משה אלעד אודות סוגיות הליבה בסכסוך הישראלי  …

היומן שנכתב על-ידי יוסף דעדוש במחנה הריכוז ג'אדו התגלה שנים רבות לאחר מותו ונמסר בטקס מרגש ל"יד ושם"

ביום השואה הבינלאומי: יומן גנוז ממחנה ריכוז בלוב נמסר ל"יד ושם" היומן שנכתב על-ידי יוסף …